Sata taiteen paikkaa Etelä-Pohjanmaalta

Kuusenäpyjä valkoisella alustalla.

“Sotkan kuntoportaat Kauhajoella”
“Kurikan keskustan jokiranta-alue ulkoilu- ja liikunta reitteineen”
“Urheilukentän katsomo Isokyrössä”
“Palvelutalot kuten Asuulikoti Kauhajoella ja Iloniemikoti Jalasjärvellä”
“Ilmajoella Ala-Kuhnalan lasten päiväkodin seinä”

Viime marraskuussa eteläpohjalaisilta kysyttiin, missä Etelä-Pohjanmaalla on tilaa ja tilausta taiteelle. “Ilmianna taiteen paikka” luki mainoksissa. Saimme liki sata ehdotusta taiteen paikaksi, ja ilmiantoja tuli iloksemme kaikista alueen kunnista. Kyselyssä vastaaja sai valita minkälaista taide- ja kulttuurisisältöä (kenen tahansa tuottamaa) kunnastasi puuttuu tai on vähänlaisesti. Lisäksi pyydettiin kertomaan, mikä kohderyhmä erityisesti kaipaisi kulttuuri- ja taidesisältöjä.

Taiteen alojen listauksesta kuntalaisten vastauksissa esiin nousi ympäristötaide,  valotaide ja maalaustaide.  Näitä koettiin löytyvät alueeltamme vähän tai ei ollenkaan. Kysely toteutettiin myös kuntien kulttuurivastaaville, jolloin joukkoon nousi vähän havaittuina taiteen aloina myös performanssi- ja katutaide.  Kohderyhmäosiossa kulttuuria ja taidetta kaivattiin lisää etenkin nuorten, ikäihmisten ja lasten saataville. Myös kestosuosikit, esittävät taiteet (musiikki, tanssi, teatteri) saivat paljon toiveita.

– Yleisesti voidaan todeta, että kuntalaiset toivovat ympäristöönsä “silmänruokaa”. Esimerkiksi muraalien paikkoja tuli jopa yllättävän paljon ja useamman kunnan alueelta, avaa projektikoordinaattori Päivi Alaniska. Marraskuinen pimeys ja alueen valotapahtumat, joista uusimpana Kauhavan valoviikko, saattoivat vaikuttaa esimerkinomaisesti valotaiteen kaipuuseen, jatkaa projektikoordinaattori Päivi Alaniska.

Koronapandemian rajoitukset näkyivät vastauksissa huomattavana määränä ulkotilojen ilmiantoja sekä selkeänä toiveena saada sisältöjä karanteenissa oleville. Luontokohteiden ja lenkkipolkujen lisäksi, taiteeseen haluttiin myös törmätä kylillä ja kaupunkitilassa.

Kyselyn tulokset on toimitettu Etelä-Pohjanmaan kuntien kulttuurivastaaville ja ovat vapaasti kuntien käytössä. Kulttuurin paikka -kehittämistehtävän toimesta kokeillaan kevään ja kesän aikana kolmea eri taiteen paikkaa. Koronatilanteen myötä vähintään yksi taiteen paikan kokeiluista tehdään verkkototeutuksena. Kokeiluja päästään toteuttamaan keväästä, jolloin keli on ulkona tapahtuville tuotannolle suotuisampi.

– Tilausta taiteelle ja kulttuurille on selvästi enemmän kuin pystymme kehittämistehtävän toimesta toteuttamaan. Tässä kohtaa vuotta kannattaakin koota esimerkiksi yhdistystoimijoiden rivit ja hakea rahoitusta oman kunnan kulttuurisisältöjen ja taiteen paikkojen toteutukseen Etelä-Pohjanmaan kulttuurirahaston maakuntarahastosta, vinkkaa Alaniska.

Taiteen paikka -kampanja on osa Etelä-Pohjanmaan liiton ja Seinäjoen kaupungin kulttuuripalveluiden Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa alueellista Kulttuurin paikka – Maaseutukulttuurin hybridiosaaminen kehittämistehtävää. Tehtävällä pyritään varmistamaan, että Etelä-Pohjanmaan maaseudulla ja maaseutumaisilla alueilla on myös jatkossa mahdollisuus elää kulttuurisesti rikasta ja hyvinvointia edistävää elämää. Seuraa tehtävän toimia Facebookissa ja Instagramissa @kulttuurinpaikka

Lisätietoja:
Päivi Alaniska