Uuden suunnittelujohtajan sydän sykkii aluesuunnittelulle

Mari Pohjola.

Etelä-Pohjanmaan liitto sai elokuun alussa uuden suunnittelujohtajan. Virassa aloittanut Mari Pohjola on liitossa tuttu kasvo suunnittelupäällikön tehtävistään. Pohjola kertoo työskentelevänsä nyt juuri sellaisissa tehtävissä, joihin on jo opiskeluajoista lähtien tuntenut vetoa.

− Olen aina ollut kiinnostunut yhteisistä, tärkeistä asioista ja halunnut päästä vaikuttamaan niihin. Koen työn alueiden tulevaisuuden parissa merkitykselliseksi, ja minulle on selvää, että haluan tehdä näiden asioiden parissa töitä, hän summaa.

Maantiede on ollut lähellä Pohjolan sydäntä jo kouluajoista saakka. Teema kantoi lopulta yliopisto-opintoihin, ja Helsingin yliopistoon tehdyssä maisterintutkinnossa pääaineena olikin suunnittelumaantiede.

− Opintojen aikana alkoi selvitä, että yhdyskuntasuunnittelu on tarkemmin se juttu, johon haluan keskittyä. Erityisesti suuret linjat, kuten maankäytönsuunnittelun näkökulma yhdistettynä aluekehittämiseen, ovat sydäntäni lähellä, Pohjola kertoo.

Konsulttitöistä maakunnan liittoon

Alan työpaikka löytyi harjoittelun kautta Kuntaliiton omistamasta konsulttiyritys FCG:stä. Siellä Pohjolan työtehtävät pitivät sisällään muun muassa maakuntien liitoille ja kunnille tehtyjä toimeksiantoja, kuten erilaisia alueidenkäytön kehittämisselvityksiä ja maankäytön suunnitelmia. FCG:n leivissä Pohjolalla vierähti lopulta vajaa 10 vuotta.

Helsingistä Pohjolan tie vei takaisin Kokkolaan, ja hän siirtyi Keski-Pohjanmaan liittoon aluesuunnittelupäälliköksi. Reilun vuoden päästä naapurissa, Etelä-Pohjanmaalla, tuli suunnittelupäällikön tehtävä auki, ja Pohjola päätti hakea pestiä suuremmasta maakunnan liitosta. Suunnittelujohtajan viran tultua hakuun oli Pohjola vakuuttunut siitä, että haluaa jatkaa työtään Etelä-Pohjanmaalla.

− Viihdyin jo ensimmäisen pestin aikana Etelä-Pohjanmaan liitossa erittäin hyvin ja olin valmis hakeutumaan johtajan tehtäviin. Täällä on mukavat kollegat, inspiroiva työympäristö ja yleisesti ottaen asiat kunnossa, sanoo Pohjola.

Maakuntakaavan uudistaminen työpöydällä

Suunnittelujohtajana Pohjola vetää liitossa alueidenkäytön ja liikenteen tehtäväaluetta, johon sisältyy myös ilmastotyö.

− Juuri tällä hetkellä maakuntakaavan saaminen hyvin eteenpäin ja sen laajan kokonaisuuden edistäminen ovat työssäni kaikkein tärkeintä. Maakuntakaavan uudistaminen pitää sisällään useita tärkeitä teemoja, kuten vaikkapa energiantuotannon kokonaisuudessa tuulivoiman. Se tuottaa maakuntaan uusia investointeja, jotka puolestaan tarvitsevat tuekseen maakuntakaavaa. Myös Etelä-Pohjanmaalle tärkeiden liikennepuolen hankkeiden edistäminen on hyvin ajankohtaista.

Vaativan työnsä vastapainoksi Pohjola liikkuu monipuolisesti ja viihtyy erityisesti pallopelikentillä. 4- ja 6-vuotiaiden poikien äiti harrastaa beach volleytä jopa SM-tasolla asti. Vapaa-aika kuluu myös tiiviisti perheen parissa ja jälkikasvuakin liikunnan maailmaan tutustuttaen.

Teksti ja kuva: Hanne Rantala