Maakunnallinen kehittämisrahoitus (AKKE ja AIKO)

Määräaikainen paikallinen äkillinen rakennemuutos PÄRM-rahoitushaku 26.8.2024–23.9.2024

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt 31.5.2024 Etelä-Pohjanmaan liitolle 200 000 euroa alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE) määrärahaa paikallisten äkillisten rakennemuutosten (PÄRM) koordinaatioon. Ministeriön päätös pohjautuu Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen hakemukseen, joka koskee Alavuden merkittävästi heikentynyttä työllisyyden sekä aluetalouden tilannetta. ELY-keskus on laatinut yhteistyössä alueellisen PÄRM koordinaatioryhmän kanssa tilanneanalyysin sekä arvioinut tilanteen PÄRM-arviointikriteereillä.  Etelä-Pohjanmaan liitto toimii alueiden kehittämisestä ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan toimeenpanosta annetun lain (756/2021) 6 §:n 2 momentin mukaisena aluekehittämisviranomaisena.

Etelä-Pohjanmaan liitto julkistaa AKKE ‑rahoitushaun Alavuden PÄRM ‑tilanteeseen liittyen. Haettavissa on yhteensä 200 000 euroa. Haku on auki 26.9.2024–23.9.2024. Rahoitusta voi hakea ainoastaan PÄRM ‑koordinaatioryhmän määrittämiin, Alavudelle kohdistuviin PÄRM ‑toimenpiteisiin.

PÄRM ‑rahoitushaun valintakriteerit:

• Hankkeen tulee toteuttaa ja edistää PÄRM ‑koordinaatioryhmän määrittämiä toimia ja tavoitteita.
  • Hanke kohdistuu Alavuden alueelle ja sen toteuttaja(t) ovat relevantteja paikallisia toimijoita.

AKKE-määrärahalla rahoitettavien hankkeiden tulee olla selkeästi rajattuja, konkreettisia kehittämis- tai investointihankkeita. Rahoitusta ei ole tarkoitettu yksittäisten tilaisuuksien tai tapahtumien järjestämiseen. Rahoitusta ei myönnetä toimintatukena hakijan normaalista toiminnasta aiheutuviin kustannuksiin.

Hankkeelle voidaan myöntää tukea, jos sillä on merkittävä vaikutus hankkeen toteuttamiseksi ja toiminta on voittoa tavoittelematonta. Lisäksi kehittämishankkeena tuettavan toiminnan tulosten tulee olla yleisesti hyödynnettävissä yhtä toimijaa laajemmin.

Tukea voidaan myöntää julkisoikeudelliselle yhteisölle ja yksityisoikeudelliselle oikeushenkilölle, jolla on riittävät taloudelliset ja muut edellytykset hankkeen toteuttamiseksi. Jos kyse on yhteishankkeesta, kaikkien hakijoiden on täytettävä tuen saajalle asetetut edellytykset. Maakunnan liitto ei voi myöntää tukea yksittäiselle yritykselle sen oman liiketoiminnan kehittämiseen.

Myönnettävän AKKE ‑tuen määrä on enintään 200 000 euroa ja 80 % hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista.  Rahoitushakemus tulee jättää viimeistään 23.9.2024 sähköpostitse kirjaamo@etela-pohjanmaa.fi tai postitse osoitteeseen: Etelä-Pohjanmaan liitto, PL 109, 60101 Seinäjoki. Rahoitusta haetaan määrämuotoisella AKKE ‑hakemuslomakkeella.

Lisätietoa: kehittämisasiantuntija Sanna Puumala p. 040 5094 420 tai aluekehitysjohtaja Heli Rintala p. 0400 172 202, sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@etela-pohjanmaa.fi

Maakunnallista kehittämisrahoitusta ei tällä hetkellä ole haettavana. Uusia hakuja ei todennäköisesti avata vuoden 2024 aikana.

Lomakkeet maksatuksen hakemista varten