Aikamatka ajattomuuteen– matka muistoihin ja mielikuviin

Kuvassa on kaksi naista kesäisissä kukkamekoissa.

Kuva: Riikka Austen

Kesä ja kärpäset, vanha traktori, maitotonkat tallin pielessä, heinäpellon laita, hiekkatie, hevosten hirnunta ja lintujen laulu. Kuulostaa idylliseltä maisemakuvaukselta, eikö? Tällä kertaa kyseessä ei ole pelkkä kuvaus, vaan ihan oikea paikka Ilmajoen Koskenkorvalla, Perhekoti Toiskan pihamaalla. Siinä missä silmä saa rauhoittua hiljaiseen maisemaan keskustan vilinän ja kivitalojen keskeltä, myös ajatukset ja tunteet siirtyvät johonkin toiseen ulottuvuuteen – ajattomuuteen, jonnekin pysähtyneeseen menneeseen, jossa läsnä on vain tämä hetki ja siitä syntyvät sanat.

Tällaisessa pysähtyneessä, mutta monin tavoin aistikkaassa hetkessä mieleen nousee mielikuvia menneistä ajoista, myös niille, jotka eivät oikeasti ole tällaista maalaiselämää pellon vieressä vuosikymmeniä sitten eläneet. Mielikuvat piirtyvät ajatuksiksi, sanoiksi, lauseiksi. Kysymykset, ihmettelyt ja keskustelut lomittuvat toisiinsa ja sanoista syntyy tarinoita, jotka voisivat olla tosia, kauan sitten maalaismaisemassa tapahtuneita hetkiä. Jos maisema ja tunnelma saavat nuoremman ikäpolven edustajat kokemaan tärkeitä, tunteikkaita ja arvokkaita hetkiä, kuinka mahtavatkaan samassa tilanteessa kokea he, jotka ovat eläneet todeksi omassa lapsuudessaan ja nuoruudessaan näitä maisemia, tuoksuja ja tuntemuksia? Millaisia muistoja ikäihmisille herää tällaisen ympäristön keskellä? Erityisesti silloin, kun maisemaan yhdistetään sujuvasti vanhat kansanperinteen sananlaskut ja lorut? Ne samat, joita tämän päivän ikäihminen on kuullut ollessaan itse lapsi.

Sanoilla leikittelyä

Sanoilla leikittelyä kutsutaan sanataiteeksi. Sanataidetta ovat runot, lorut, riimittelyt, sananlaskut ja kertomukset. Sanataide muodostuu yhdessä muiden kanssa jaetuista sanoista ja muistoista, tarinoista ja mielikuvista. Se on hauskaa sanailua, mutta myös hyvää aivojumppaa ja mielenterveydenkin ylläpitäjä. Vanhoja lapsuuden leikkiloruja ja kotona kuultuja sananlaskuja muistellessaan ikäihminen kaivelee muistilokeroistaan esiin ehkä sellaisiakin aarteita, joita ei ole vuosikausiin käsitellyt. Aivot virkistyvät, kun niitä hyödyntää välillä vanhojen asioiden muisteluun. Kertomalla muistojaan muille ikäihminen ylläpitää myös omia vuorovaikutus- ja keskustelutaitojaan, jotka saattavat rapistua vanhenemisen ja sosiaalisten kanssakäymisten vähentymisen myötä.

Toiselle tuttu sanonta voi olla toiselle aivan uusi. Joku on kuullut saman sanonnan, mutta hieman eri sanoilla. Jokaisen oma murre rikastuttaa kieltä, ja oman alueen ja perheen sisäinenkin kulttuuriperintö vaikuttaa sanojen käyttöön.  Sanataiteen avulla omaan elämäntarinaansa ja muistoihin matkustamalla ikäihminen saa palata niihin mukaviin tuntemuksiin, ajatuksiin ja hetkiin, jotka hellivät ja ilahduttavat yhä edelleen, vahvistavat itsetuntoa ja minäkuvaa. Tällainen minä olen, tällainen tarina minulla on kerrottavana.

Sana-aarteita -Ordskatter

Alussa kuvailtu kaunis, ajaton, kesäinen maalaismaisema sai olla ”Sana-aarteita – Ordskatter” -nimisen televisio-ohjelman kuvauspaikkana. Seitsemän jaksoa sisältävä ohjelmakokonaisuus nähdään lokakuun alusta alkaen ja vuoden 2023 loppuun mennessä OnniTV-kanavalla. Jokainen jakso sisältää kolme eri osiota, joissa käsitellään lorujen ja toiminnan kautta muun muassa leipomista, maatilan töitä, eri eläimiä, perhettä, kulkuvälineitä ja luontoa.

Ohjelman kohderyhmänä ovat ikäihmiset. Jokaista 15 minuutin jaksoa esitetään useamman kerran loppusyksyn aikana. Jaksoissa kauniit maisemat, tunnelmat, vanhat esineet ja toiminnalliset tilanteet kietoutuvat vanhojen lorujen ja sananparsien kanssa kokonaisuudeksi, joka herättelee katsojassa muistoja ja toivottavasti myös intoa kertoa näistä muistoista toisille, eli jakaa ja jatkaa sanataidetta myös ohjelman ulkopuolella.

OnniTV:tä katsellaan erityisesti palvelutaloissa ja sairaaloissa, jonne kulttuurikentän palvelut eivät aina ulotu. ”Sana-aarteita – Ordskatter” -ohjelma tuo sanataiteen jokaisen ulottuville sinnekin, minne kulttuuria on muuten vaikeaa viedä tai mistä on haastavaa lähteä kulttuuria muualle kokemaan. OnniTV näkyy valtakunnallisesti suorana internetissä sekä tällä hetkellä antennitalouksissa Etelä-Pohjanmaan, Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan, Päijät-Hämeen, Kymeenlaakson ja Satakunnan alueilla sekä Telian, Elisan ja Ålcomin partneroperaattoreiden talouksissa. OnniTV löytyy myös Elisa Viihteestä kanavapaikalta 567 sekä Maxivision -palvelusta kanavapaikalta 23. Palvelukanavan näkyvyyden mahdollistavat hyvinvointialueet. Ohjelmaa voi seurata siis kotoakin käsin.

Televisio-ohjelma on osa ”Sanataidetta ikäihmisille – Ordkonst för äldre” -hanketta, joka on kolmen toimijan yhteinen ponnistus sanataiteen aseman vahvistamiseksi: Etelä-Pohjanmaan liitto, Pohjanmaan liitto ja KulturÖsterbotten. Etelä-Pohjanmaan liitto toimii Taiteen edistämiskeskuksen rahoittaman hankkeen hallinnoijana.

Leena Ylimäki

Kirjoittaja toimii “Sanataidetta ikäihmisille – Ordkonst för äldre” -hankkeen projektikoordinaattorina.