Isokyrö – Elämää suurempi

Terveisiä kunnista -juttusarja

Isokyrö sijaitsee Vaasa–Seinäjoki-kehityskäytävän varrella – vain puolen tunnin ajomatkan päässä molemmista maakuntakeskuksista. “Sopivasti täs välis!” – tapaamme sanoa. Vuoden 2021 alusta Isokyrö siirtyi Pohjanmaan maakunnasta takaisin Etelä-Pohjanmaan maakuntaan 26 vuoden jälkeen. Kiitos eteläpohjalaisille lämpimästä vastaanotosta!

Kyrönjoen varrella sijaitseva Isokyrö tunnetaan jo varhaiselta keskiajalta, jolloin se toimi Pohjankyrön suurpitäjän hallintokeskuksena. Alueeseen kuului valtaosa nykyisestä Etelä-Pohjanmaasta. Tuosta suurpitäjästä muodostettiin myöhemmin 27 kaupunkia ja kuntaa.

Tunnettuja käyntikohteitamme ovat vanha keskiaikainen kivikirkko, Napuen taistelun (v. 1714) muistomerkki, Leväluhdan vesikalmisto, Orisbergin kartano ja kirkko sekä 1700-luvun markkinat.

”Helsingin kohdalla ei ollut mitään muuta kuin alastomia kallioita ja kitukasvuista männikköä silloin, tuhannen vuotta sitten, kun Isossakyrössä kulttuuri kukoisti: koko Pohjanmaa kokoontui vanhan kirkon paikalle, käräjäkiville päättämään yhteisistä asioista.”

Isokyröläissyntyinen kirjailija, professori Ilmari Turja

Isonkyrön vanha kirkko kuulaassa talvimaisemassa
Isonkyrön vanha kirkko

Asukkaita meillä on nykyään noin 4 500 ja vuonna 2021 olimme yksi Etelä-Pohjanmaan kolmesta kunnasta, jonka väkiluku kasvoi. Kuntien välinen nettomuuttomme (+35) oli väkilukuun suhteutettuna koko Etelä-Pohjanmaan paras.

Nykyään Isokyrö tunnetaan muun muassa autokauppakeskittymästään sekä maailmalla menestyneistä juomista, jotka ovat nostaneet Isonkyrön maailmankartalle. Tiesitkö muuten, että Isossakyrössä on väkilukuun suhteutettuna kaikista Manner-Suomen kunnista eniten henkilöautoja, 718 autoa tuhatta asukasta kohden?

Mainio sijaintimme kahden maakuntakeskuksen välissä, hyvät yhteydet, laadukkaat kunnalliset lähipalvelut, monipuoliset rakentamismahdollisuudet, puhdas luonto, viihtyisä ja turvallinen elinympäristö sekä ainutlaatuinen kulttuurihistoria tarjoavat erityistä sisältöä kunnan vetovoiman ja viihtyisyyden vahvistamiseen sekä aktiivisen elinkeinoelämän edistämiseen.

Kuntamme kokoon nähden vapaa-ajanviettomahdollisuudet ovat meillä erinomaiset. Tämä koskee sekä julkisia että yksityisiä palveluita. Kunnassamme järjestöt toimivat erittäin aktiivisesti ja ovat tärkeitä yhteisöllisyyden edistäjiä. Meillä on peräti 123 rekisteröityä yhdistystä eli 36,6 henkilöä per yhdistys (Suomessa keskiarvo 290 henkilöä/yhdistys). Meillä Etelä-Pohjanmaallahan talkoita kutsutaan kökäksi. Talkoot ovat kuuluneet kautta aikojen suomalaiseen kulttuuriin, mutta kaupungistumisen myötä ne ovat muuttuneet katoavaksi kansanperinteeksi. Kökkähenki elää edelleen vahvana Isossakyrössä ja yhtenä markkinointisloganinamme onkin: “Kökkä – se on varmaan meidän kylällä keksitty.”

Olemme viime vuosina investoineet niin liikuntapalveluihin (Isokyrö Areena), uuteen vedenottamoon kuin infrastruktuuriin (Lapinmäen asuin- ja yritysalueet). Strategiamme mission mukaan “Elämää suurempi Isokyrö on itsenäinen ja ihmisläheinen kunta, joka huolehtii asukkaistaan laadukkailla palveluilla sekä mahdollistaa viihtyisän elämisen, asumisen ja yrittämisen.”

Lapinmäen yritystontit sijaitsevat erinomaisten liikenneyhteyksien varrella – näköalapaikalla aivan kiinni valtatiessä 18. Talousalueen 100 kilometrin vyöhykkeellä asuu 539 000 ihmistä ja alueella on 250 000 työpaikkaa. Tonttitarjontamme mahdollistaa sekä uusien yritysten että asukkaiden sijoittumista kuntaan erinomaisten kulkuyhteyksien varrelle.

”Ei tarvitse olla hullu tullakseen Isoonkyröön, mutta kyllä se huomattavasti helpottaa.”

Tervetuloa tutustumaan Isoonkyröön!

Tero Kankaanpää, kunnanjohtaja

Isonkyrön kunnan logo, jossa lukee: Isokyrö - elämää suurempi

Isokyrö lukuina:

• Väkiluku 4 481 (ennakkotieto, 31.12.2021)
  • Työttömyysaste 6,9%
  • Verotulot: 3 436 euroa/asukas (v. 2020)
  • Tutkintoja suorittaneiden osuus: 71,7 % (v. 2020)
  • Perheiden lukumäärä: 1 215 (v. 2020)
Keskeisimpiä tilastotietoja Isostakyröstä

Kuntaprofiilit löytyvät Excel-tiedostona Etelä-Pohjanmaan liiton tilastosivuilta.