Karijoki – keskellä vähän-vaikka-mitä

Silta, jota ympäröivät havupuut ja muu vihreä kasvusto. Sillan alla näkyy pato, ja kuvassa etualalla on virtaava vettä ja vedessä olevia kiviä.
Silta Karijoella Muinaisvuorten reitistön varrella.

Etelä-Pohjanmaan pienin kunta Karijoki sijaitsee keskellä kaikkea. Karijoen ydin on sydämessä, joka sykkii ainutlaatuisessa ympäristössä maakuntakeskusten läheisyydessä. Niin Seinäjoelta, Vaasasta kuin Poristakin on lyhyt, vain noin 100 kilometrin matka maaseudun sykkeeseen Karijoelle.

Yhteisöllinen, onnellinen ja turvallinen asuinpaikka

Karijoella on turvallista ja onnellista elää. Peruspalvelumme ovat hyvässä kunnossa, ja niitä kehitetään jatkuvasti. Kunnan tontit ovat erittäin edullisia, ja kunta muistaa uusia kodinrakentajia tai ostajia merkittävällä tupaantuliaislahjalla. Asuminen on meillä edullista, ja myös etätyö onnistuu Karijoella erinomaisten valokuituyhteyksien ansiosta.

Karijoki on lasten ja perheiden kunta. Panostamme erityisesti pieniin kuntalaisiimme. Kaikkein pienimpiä karijokisia muistamme lapsirahalla sekä lahjalla. Jokavuotinen kunnan järjestämä vauvatilaisuus on odotettu juhla.

Päiväkotimme on uusi, ja koulullamme on aivan tuore − ja liikuttavan ihana − lähiliikuntapaikka. Ja se kouluruoka! Siitä saamme kiitosta päivittäin.

Kuntamme tunnetaan yhteisöllisyydestä ja yhteistyöstä. Teemme arkipäivän palveluissa yhteistyötä kaikkien naapuriemme kanssa myös maakuntarajojen yli. Meillä on erinomainen yhdessä tekemisen meininki.

Yrittäjäystävällinen kunta

Yrittäjyys on karijokisilla veressä. Meiltä löytyy jokaista kymmentä karijokista kohden enemmän kuin yksi yritys. Yritystiheydessä olemmekin yritteliään maakuntamme kärkeä. Merkittävimpiä työllistäjiä kunnassa ovat kalusteteollisuus, elintarviketuotanto ja alkutuotanto.

Yrittäjäystävällinen kuntamme kuuntelee yrittäjiä herkällä korvalla. Kunta tukee yrittäjyyttä muun muassa nopealla päätöksenteolla ja tarjoamalla edullisia yritystontteja. Yritysalueet sijaitsevat hyvien logististen yhteyksien varrella kantatien 663 vieressä ja valtatien 8 läheisyydessä. Sadan kilometrin säteellä sijaitsee myös kolme satamaa. Lisäksi kaikille yritysalueille on rakennettu nopea valokuituyhteys.

Nähtävää matkailijalle

Opastekyltti, jossa lukee "Susiluola 0,4"

Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan rajalla sijaitseva Karijoki tunnetaan pohjolan vanhimmasta asuinpaikasta, Susiluolasta. Luolan tallattu lattiapinta ja kivityökalut yli 120 000 vuoden takaa todistavat elämästä Susivuorella ennen kuin jääkausi peitti maan alleen tuhansiksi vuosiksi. Susiluola on ainutlaatuinen nähtävyys, sillä sen kaltaista ei ole muualla Pohjoismaissa.

Susiluolaa ympäröivä maasto on täynnä merkkejä jääkaudelta, ja itse luola on vanhin tunnettu asuinpaikka Suomesta. Susiluola ja sitä ympäröivä luonto kertovat tarinaansa tuhansien vuosien takaa.

Susiluola sijaitsee Pohjanmaalla Karijoen ja Kristiinankaupungin rajamailla. Se on maamme merkittävin arkeologinen kohde, johon käy vuosittain tutustumassa tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa.

Matkailijan kannattaa tutustua myös Susiluolan opastuskeskukseen, museoihimme, Prosin taloon ja kauniiseen ristikirkkoomme.

Muinaisvuorten ja laaksojen rikastama maasto kutsuu liikkumaan

Meillä on eteläpohjalaiseksi kunnaksi poikkeuksellinen muinaisvuorten ja laaksojen rikastama maasto. Maastoprofiilimme ansiosta meillä voi harrastaa esimerkiksi mäkihyppyä. Talvisin upeisiin maastoihin pääsee virkistäytymään hyvin hoidettua latuverkostoa pitkin. Kesäisin ja syksyisin muinaisvuorten reitistö houkuttelee patikoimaan.

Meidät tunnetaan raikkaasta lähdevedestämme, jonka lisäksi vesistömme tarjoavat myös harrastusmahdollisuuksia. Kesäisin Karijoella pääsee virkistäytymään kauniilla uimapaikoilla, ja alueen joissa on erittäin elinvoimainen luonnonvarainen taimen- ja harjuskanta.

Luonnon tarjoamien upeiden liikuntamahdollisuuksien lisäksi meillä pääsee urheilemaan yleisurheilukentillä ja kuntosaleilla. Karijoella myös ratsastetaan aktiivisesti. Erityisesti Myrkyn kylä tunnettu hevosharrastuksen keskus. Kulttuurin ystävät nauttivat museoidemme, kirjastomme ja kansalaisopistomme palveluista.

Niin, tätä on Karijoki. Täällä voit tehdä vähän-vaikka-mitä, täältä on lyhyt vähän-vaikka-minne, ja täällä voit nauttia vähän-vaikka-mistä. Usein jopa paljon.

Marko Keski-Sikkilä
kunnanjohtaja
Karijoen kunta

Karijoen kunnan logo, jossa lukee "Karijoki - turvallista kasva"

Karijoki lukuina

• Väkiluku: 1 193 (Ennakkotieto 31.1.2022)
  • Työttömyysaste 7,0 % (tammikuu 2022)
  • Verotulot: 3467 euroa/asukas (v. 2021 ennakkotieto)
  • Tutkintoja suorittaneiden osuus: 63,1% (v. 2020)
  • Perheiden lukumäärä 324 (v. 2020)
Tilastoja Karijoesta

Kuntaprofiilit löytvät Excel-tiedostona Etelä-Pohjanmaan liiton tilastosivuilta.