Kukaan ei sammuta viimeistä valoa

Heli Seppelvrita.

Etelä-Pohjanmaan liitto lakisääteisenä aluekehitysviranomaisena ja 18 kunnan muodostamana kuntayhtymänä tekee tiivistä yhteistyötä jäsenkuntiensa kanssa. Olipa kyse sitten rahoituksesta tai vaikkapa maakuntakaavan laadinnasta, hankeinfoja ja kaavakahviloita on tänäkin keväänä pidetty tiuhaan eri puolilla maakuntaa. Lisäksi pidämme ajantasaista tilannekuvaa maakunnasta ja pyrimme pysymään ajan hermolla, mitä kunnissa on meneillään ja missä tukeamme erityisesti tarvitaan. Tarjoamme myös pyöreän pöydän kuntajohtajille, kunnallisjohdolle sekä monille maakuntaa askarruttaville teemoille.

Sen lisäksi, että normaali yhteydenpito kuntiin on tiivistä, henkilökuntamme päätti tempaista tämän hienon maakunnan puolesta. Liitto rantautui Etelä-Pohjanmaan kuntiin lumien sulaessa ja huhtikuun kuntahulinoiden edetessä renkaatkin vaihtuivat jo kesäpyöriin. Kuntahulinoihin liittyy toimiston johdon ja edunajajien edunvalvontapainotteinen tapaaminen jokaisessa jäsenkunnassa. Vaihdamme ajatuksia ajankohtaisista asioista, tulevaisuudesta ja kirkastamme kunnan edunvalvonnan kärkiasioita. Heitimme kehiin myös vaikeita aiheita, kuten maakuntasuhteet ja miten niitä voitaisiin tiivistää ja kehittää kuntien kesken. Kierros jatkuu toukokuulle asti. Kirsikkana kakun päälle jokaisessa jäsenkunnassa vieraili joku liiton työntekijä viikon 16 aikana. Aivan loistavia keskusteluja kunnissa, loistavaa heittäytymistä henkilökunnaltamme!

Kun reilusti yli puolet jäsenkunnista on kierretty, on fiilis korkealla. Jos minulla olisi vielä pieniä lapsia, en tiedä minne suuntaisin ja muuttaisin, sillä sen verran korkea palvelutaso ja pöhinä on myös pienemmissä kunnissa. Kunnilla on mitä hienoimpia vetovoimatekijöitä kuten ilmainen päivähoito, pienet luokkakoot, monipuolinen harrastusvalikoima, aktiivinen kulttuuritoiminta sekä vahva yhteisöllisyys. Ja muuten, kunnat osaavat tehdä yhteistyötä keskenään ja sopia asioista. Useat kunnat tekevät syvää palvelutuotantoyhteistyötä. Sellaistakin puhetta on, että milloinkahan sieltäkin kunnasta viimeinen sammuttaa valot? Ei mitään epäilystäkään, että näin tapahtuisi. Ihmettelijä voi mennä vierailulle pieniin kuntiin.

Saamme kuntakierrokselta reppuun paljon evästä ja viemme takuulla kuntien terveisiä eteenpäin. Uskoakseni tunne on molemmin puolinen. Väestökehitys, liikenneasiat, koulutustavoitteet ja osaava työvoima sekä uusiutuvan energian kysymykset puhuttelivat kaikkia. Siinä on jo paljon ratkottavaa, joiden kanssa ei yksin kannata painia.

Kiitos kunnille, kun otatte meidät lämpimästi vastaan. Ei meistä niin vain pääse eroon, sillä kesää kohden myös kulttuuriasioiden kuntakierros kiihtyy!

Heli Seppelvirta
maakuntajohtaja