Kurikka haluaa olla unelmien maaseutukaupunki

Terveisiä kunnista -juttusarja

Kurikka on Etelä-Pohjanmaan toiseksi suurin kunta yli 20 000 asukkaalla. Pinta-alaltaan Kurikka on maakunnan suurin. Matkaa Jurvan Sarvijoelta Jalasjärven Saarijärvelle kertyy yli 90 kilometriä. Laajan kunnan eri alueilla on omat erityispiirteensä ja rikas ja omaleimainen historia. Vastikään Kurikan alta on paljastunut koko maailman mittapuussa ainutlaatuinen syväpohjavesiesiintymä ja muinainen rotkolaakso. Yhteistä koko Kurikalle on vahva yrittäjyys ja elinvoimainen maaseutu.

Kurikan urheilupuisto, ilmakuva.
Kurikan urheilupuisto sijaitsee upealla paikalla Kyrönjoen varrella.

Kurikassa on merkittävää huonekaluteollisuutta ja puuseppäosaamista sekä paljon pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Tunnettuja yritysbrändejä ovat mm. Hakola, Pohjanmaan Kaluste, Juustoportti, Jokipiin Pellava ja Pramia. Ennen kaikkea Kurikka on vahva maatalouspitäjä – maataloustulolla mitattuna koko Suomen kärjessä. Kurikka vastaa myös koko Etelä-Pohjanmaan maatalouslomituksen järjestämisestä. Näitä tosiasioita ei Kurikassa hävetä, vaan päinvastoin: syksyllä hyväksyttävän uuden strategian mukaan Kurikan visio on olla unelmien maaseutukaupunki! Tähän liittyen on esimerkiksi juuri päätetty rakentaa Kurikkaan Suomen ensimmäinen alueellinen biokaasuntuotannon kokonaisratkaisu, jossa nimenomaan maatalousyrittäjillä on keskeinen rooli.

Hyvät palvelut

Kurikassa on monipuoliset palvelut ja hyvä ja turvallinen asua ja elää. Palveluja myös kehitetään ja niihin investoidaan koko ajan. Uusi Tuiskulan koulu on valmistumassa ja meneillään on Jalasjärven koulukeskuksen sekä uuden sote-keskuksen rakentaminen. Kurikassa toimii kolme maakunnan parhaimmistoon kuuluvaa lukiota ja Kurikan Kampus on valtakunnallisessakin vertailussa ainutlaatuinen ammatillisen opetuksen ja lukio-opetuksen yhdistävä hieno oppimisympäristö. Kurikka tarjoa lapsille maksuttoman varhaiskasvatuksen ja yli 65-vuotiaille liikuntapalvelusetelin. Liikuntapaikat ja -tilat ovat hyvässä kunnossa ja lisää investointeja on tulossa sinnekin. Nuorisotilat ovat avoinna nuorille Jurvassa, kanta-Kurikassa ja Jalasjärvellä. Kurikan kirjasto on rohkeasti kehittänyt uusia toimintamuotoja ja palveluita kaikissa kolmessa toimipisteessä.

Upeat mahdollisuudet harrastaa, liikkua ja nauttia luonnosta

Kurikassa luonto on lähellä ja monipuoliset ja vaihtelevat maastot ja maisemat houkuttelevat liikkumaan ja harrastamaan. Kurikassa on runsaasti merkittyjä luontopolkuja ja laaja hyvin hoidettu latuverkosto. Uimahalleja on Jalasjärvellä ja kanta-Kurikassa ja Jurvassa on peräti kolme hienoa maauimalaa. Uimarantoja on eri puolilla kuntaa ja frisbeegolf-ratoja joka taajamassa. Kiuaskallion rinnekeskus on laskettelun lisäksi nykyään myös mahtava alamäkipyöräilypaikka kesäkaudella. Botniaring on moottoriurheilun pyhättö, joka tuo vieraita ja asiakkaita ulkomaita myöden.

Jurvan skeittiparkki ja leikkipuisto.
Jurvan skeittiparkki ja leikkipuisto tarjoavat hienot puitteet hauskanpitoon.

Ulkoilureittejä ja –mahdollisuuksia on kehitetty lukuisten hankkeiden avulla. Kiuaskallion hankkeen lisäksi Jalasjärven Saarijärvellä on parannettu ympäristöä ja reittejä ja rakennettu mm. hieno laituri. Käynnistymässä on jokiuoman perkaushanke Kurikan keskustasta Pitkämönaltaalle ja Jyllinkoskelle, mikä mahdollista tulevaisuudessa entistä paremmin jokimaisemista nauttimisen veneellä tai kanootilla liikkuen. Jurvan Säläisjärven ympäristössä on käynnistymässä liikunta-alueiden kohentamishanke.

Monet yhdistykset, urheiluseurat ja jaostot tarjoavat runsaasti harrastusmahdollisuuksia ja pyörittävät aktiivista harjoitus- ja kilpailutoimintaa eri lajeissa. Kansalaisopiston kurssitarjotin on pullollaan ja myös kaupungin toimesta järjestetään esim. ohjattua liikuntatoimintaa, hyvinvointivalmennusta ja elintapaohjausta sekä yksilöille että ryhmille. Skeittiparkit ja liikennepuistot ovat lasten ja nuorison ykköskohteita.

Vilkas ja monipuolinen kulttuurielämä

Kurikan kulttuurielämä perustuu kaupungin ja yritysten tarjontaa unohtamatta ennen kaikkea kymmeniin aktiivisiin yhdistyksiin, toimijoihin ja harrastusryhmiin, jotka järjestävät toimintaa ja tapahtumia ympäri vuoden. Harrastajateatterit, orkesterit ja kuorot toimivat aktiivisesti, luovat harrastusmahdollisuuksia ja tuottavat hienoja esityksiä yleisölle. Kansalaisopiston moninaisilla kursseilla on mahdollista oppia, toteuttaa ja kehittää itseään niin henkisemmillä aloilla kuin kädentaitojen ja kulttuurin parissa. Musiikkiopistoon haki alkavalle lukuvuodelle ennätysmäärä opiskelijoita. Elokuvateatterit löytyvät Jalasjärveltä ja kanta-Kurikasta ja myös Jurvassa tarjotaan esityksiä teatterin tiloissa.

Kurikassa toimii useita yhdistysten ylläpitämiä museoita: Jalasjärven, Kurikan ja Jurvan kotiseutumuseot, Puuseppämuseo sekä Sähkölaitos- ja informaatiotekniikan museo. Kaupunki tukee museotoimintaa avustuksilla. Taidekentälle avautui kesällä Art House Jurva, joka tarjoaa ateljee- ja näyttelytilat alan toimijoille. Avausnäyttely Jurva 2.0 esitteli monipuolisesti puuta materiaalina hyödyntävää taidetta ja sai liikkeelle runsaasti kävijöitä. Pirunpesä Jalasjärvellä on tutustumisen arvoinen kohde.

Tuulimylly Jalasjärven museossa.
Jalasjärven museo on yksi Kurikan kolmesta kotiseutumuseosta.

Kirjaston ja kulttuuritoimen yhteinen KurikkaLive-kanava on muutamassa vuodessa kehittynyt erittäin osaavaksi tiimiksi ja konseptiksi, joka tuottaa monipuolista ja laadukasta videosisältöä ja striimaa tapahtumia ihmisten katsottavaksi ja nautittavaksi.

Tapahtumat tuovat eloa ja iloa

Tapahtumistaan kunnat usein tunnetaan ja myös Kurikassa tapahtumia riittää. Perinteiset markkinat eri puolilla Kurikkaa kokoavat kauppiaat ja kansalaiset yhteen joka kesä. Lapsille ja lapsiperheille suunnattu Mukula-tapahtuma Jalasjärvellä keräsi menneenä kesänä taas huiman kävijämäärän. Aikuisempaan makuun vetoavat Haku Päällä- ja Rytmiraide-festivaalit, jotka molemmat saatiin nyt koronan jälkeen menestyksekkäästi järjestettyä.

Kaupungin kulttuuritoimen Kesätori-illat täyttivät tänä kesänä 20 vuotta. Tori-iltoja järjestetään kesäkuun alusta lähtien tiistai-iltaisin läpi kesän aina elokuun alkuun asti. Rinnalle on kuntaliitosten myötä tullut lisäksi Jurvassa ja Jalasjärvellä järjestettyjä Kulttuuri-iltoja. Nämä maksuttomat tapahtumat keräsivät kuluvana kesänä noin 2000 hengen yleisön.

Mimi ja Kuku Kurikan tapahtumakesässä.
Kurikan tapahtumakesä 2022 oli menestys.

Julkkismittareilla Kurikka tunnetaan ehkä parhaiten urheilumiehistä, kärjessä tietysti hiihtäjälegenda Juha Mieto. Kulttuurin puolelta tunnettuja kurikkalaisia ovat mm. kansanperinteen kerääjä Samuli Paulaharju ja harmonikkarakentaja Sameli Elomaa. Kuluvan vuoden heinäkuussa menestyneiden kulttuuri-ihmisten joukkoon saatiin uusi nimi, kun jalasjärvinen Keijo Hietikko kruunattiin tangokuninkaaksi. Kaupunki järjestää Keijon voiton kunniaksi kaikille avoimet Kuningasjuhlat elokuun lopussa.

Taloustilanne luo haasteita myös Kurikan kaupungille, mutta meillä on niin paljon hyvää, että Kurikalla on kaikki edellytykset olla visionsa mukaisesti unelmien maaseutukaupunki. Tervetuloa asumaan tai ihan vaan käymään ja kokemaan!

Kimmo Niemi
kulttuuripäällikkö
Kurikan kaupunki

Kurikka lukuina

• Väkiluku: 20 054 (heinäkuu 2022)
  • Työttömyysaste: 7,5 % (heinäkuu 2022)
  • Verotulot: 3 495 euroa/asukas (v. 2021, ennakkotieto)
  • Tutkintoja suorittaneiden osuus: 69,7 % (v. 2020)
  • Perheiden lukumäärä: 5 777 (v. 2020)

Kuntaprofiilit löytvät Excel-tiedostona Etelä-Pohjanmaan liiton tilastosivuilta.