Lakeutta laajempi maakunta

Heli Seppelvirta.

Kesälomat on niin sanotusti lusittu ja arki pyörii syyskuussa jo vauhdikkaasti. Kesäloma oli rauhallisempaa aikaa, mutta vilkas ja osin erikoinenkin yhteiskunnallinen keskustelu pitivät meitä rantakivillä hereillä.

Etelä-Pohjanmaan liiton edunajajat vaikuttivat keväällä vahvasti hallitusohjelman sisältöihin. Liiton asettamat aluekehittämisen tavoitteet ovat sisältöinä melko hyvin ohjelmassa. Tämä tarkoittaa sitä, että vahvaa edunvalvontatyötä pitää jatkaa, jotta tavoitteet konkretisoituvat lakeuksilla. Lähtökohdat ovat hyvät.

Kesän aikainen keskustelu muistutti mieleeni Etelä-Pohjanmaan tulevaisuusvision olla lakeutta laajempi. Tällä sanaparilla on iso merkitys, jonka kanssa meistä moni painii työssään ja arjessaankin joka päivä. Itselleni sanapari lakeutta laajempi tarkoittaa sitä, että olemme ajatuksiltamme avoimia ja suvaitsevaisia. Tällaisessa maakunnassa hyväksytään erilaiset ihmiset ja mielipiteet tasa-arvoisesti.

Lakeutta laajemmassa maakunnassa on toimijoita, jotka kykenevät yhteistyöhön maakunnan sisällä kuntien kesken, kansallisesti muiden alueiden kanssa ja kansainvälisesti verkottuen. Lakeutta laajempi maakunta toivottaa tervetulleeksi ihmiset maailmalta rikastuttamaan elämäämme, oli sitten kysymys vaikkapa koulutuksesta tai työelämästä. Tai siitä, että autamme hädässä olevia ihmisiä. Lakeutta laajemmassa bisneksessä puolestaan ajatellaan lähtökohtaisesti isosti, jolloin tavaroita ja palveluita tarjotaan myös maan rajojen ulkopuolelle.

Ihan kaikki asiat vision saavuttamiseksi eivät ole vielä lyönnissä, mutta me olemme hyvällä polulla. Etelä-Pohjanmaan liiton toimistossa tehdään vision eteen rivakasti töitä. Vahvistamme yhteisiä maakuntaa eteenpäin vieviä tekijöitä, ja niitä löytyy paljon.

Meitä yhdistävät maakunnan koulutus- ja saavutettavuustavoitteet. Lisäksi me eteläpohjalaiset asumme Suomen ruokamaakunnassa, jossa alkutuotanto, ruoka-alan yritykset sekä kansainvälisesti verkottunut ruoka-alan koulutus, tutkimus ja kehittäminen ovat läsnä huippuosaamisellaan. Jos yksi maakunta ruokamaakunnan tittelin nappaa, se on sanomattakin selvästi Etelä-Pohjanmaa.

Hihat on kääritty ja asenne on kohdillaan toimistolla. Toivotan liiton joukkueen puolesta mukavaa syksyä!

Heli Seppelvirta
maakuntajohtaja