Luonnostaan huipulla  – Soini

Metsäluontoa Soinissa. Terveisiä kunnista -teksti.
Kuva: Jani Ojala.

Soinin kunta sijaitsee Etelä-Pohjanmaan itälaidalla Keski-Suomen maakunnan rajalla. Soini liittyy lännessä Etelä-Pohjanmaan lakeuksiin, mutta kunnan itäinen alue on kumpuilevaa metsäistä vedenjakaja-aluetta. Monimuotoinen erämainen luonto lukuisine järvineen ja suoalueineen tarjoaa soinilaisille upeat retkeily- ja luontoharrastusmahdollisuudet. Soinista löytyy myös Etelä-Pohjanmaan korkein kohta, Raitamäki, 240 metriä merenpinnan yläpuolella.

Soini on yksi Etelä-Pohjanmaan pienimmistä kunnista asukasmäärältään, mutta aktiiviset soinilaiset tuovat omalla tekemisellään kuntaan ja kyliin elämään niin, että vierailijallekin riittää ihasteltavaa. Lukuisat eloisat yhdistykset ja seurat pitävät alueen elinvoimaisena ja yllätyksellisenä.

Soinin historiaa

Soinin alueelta ei tunneta kuin muutamia esihistoriallisia löytöjä.  Seutu pysyi pitkään erämaana, jossa kävivät niin satakuntalaiset kuin hämäläiset ja kyröläiset erämiehet. Vakinaisesti seudun asuttivat kuitenkin savolaiset, joille Soinin järvet ja mäkiset maisemat olivat luonnollista laajentumisaluetta. Soinin erämaisuus on tunnettu kauan. Soinissa on pitkään tarinoitu Ruotsin kuninkaasta Kustaa Vaasasta, jonka kerrottiin kulkeneen Soinin maastoissa metsästysretkillään. Tästä ei kuitenkaan ole löytynyt mitään historiallista näyttöä, mutta tarinat elävät edelleen erityisesti paikannimissä. Tervatalous oli merkittävät taustatekijä asutuksen laajenemiselle, sillä Soinin seutu oli merkittävää tervanpolttoaluetta aina 1700-luvulta 1900-luvulle asti.

Soinissa on helppo asua ja yrittää

Soinilaiset viihtyvät kotipitäjässään ja toivottavat uudet asukkaat tervetulleiksi. Kunnassa on vapaana tontteja niin kodin kuin yritystilojenkin rakentamiselle. Muutto Soiniin on tehty helpoksi, sillä Soinissa toimii yhdeksän kyläkummia, jotka auttavat kaikenlaisissa kylään muuttoon liittyvissä kysymyksissä.

Soini on mainio paikka asua perheen kanssa. Soinin kunta haluaa tukea kunnassa syntyviä vauvoja vauvarahalla ja soinilaisille lapsille tarjotaan myös ilmainen varhaiskasvatus, mikäli lähihuoltaja asuu Soinissa. Soinissa on hyvässä kunnossa oleva koulu, ja pienet ryhmäkoot takaavat laadukkaan opetuksen.

Yhtenäiskoulun yhteydessä oleva liikuntahalli tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet sisäliikuntaan ja tekojääkenttä mahdollistaa luistelu- ja jääpeliharrasteet. Soinissa on myös hyväkuntoinen jalkapallokenttä ja vuonna 2021 kunnostettu yleisurheilukenttä. Vuorenmaan hiihtokeskus tarjoaa upeat puitteet laskettelun ja alamäkiluistelun harrastajille. Aktiivisten urheiluseurojemme ansiosta harrastustoiminta on Soinissa monipuolista ja edullista.

Aktiiviset ja monialaiset yhdistykset järjestävät vuosittain lukuisia tapahtumia, joissa viihtyvät niin soinilaiset kuin matkailijatkin. Urheilu- ja liikuntatapahtumia on lukuisia ja kulttuurin osalta erityisen maininnan ansaitsevat perinteiset Kruunuhäät.

Kruunuhäät Soinissa, hevoskulkue vieraineen.
Kuva: Jussi Syrjälä.

Soinissa on helppo myös yrittää. Soinin elinkeinorakenne onkin mikro- ja pienyritysvaltainen. Merkittävimpiä toimialoja ovat puunjalostusteollisuus, kuljetus- ja logistiikka sekä alkutuotanto. Soinissa on n. 200 aktiivista yritystä ja 100 maatilayritystä.

Luontomatkailijan huippukohde

Soinin erämaiden lumovoima houkuttelee luonto- ja erämatkailijoita alueen monipuolisille luontoreiteille. Luontomatkailualueina Arpaisten reitti ja Kuninkaanpuiston alue luontoaiheineen ovat pidettyjä kohteita. Kuninkaanpolun varrella pääsee tutustumaan kauniisti mutkittelevan Kuninkaanjoen omaleimaiseen luontoon. Esteetön luontopolku Kaihiharjussa mahdollistaa luontoelämykset kaikille, myös heille, joilla on rajoitteita liikkumisessa. Soinissa kehitetään tälläkin hetkellä edelleen aktiivisesti luonto- ja metsästysmatkailua.

Talviluontoa Soinissa.
Kuva: Jani Ojala.

Soinissa toimii pieniä, mutta kekseliäitä matkailuyrityksiä, jotka tarjoavat elämyksiä luonnon ja kulttuurin parissa.  Oletko valmis yllättymään? Tutustu Soiniin.

Teksti: Eeva-Marja Jokinen

Soini lukuina

Soinin vaakuna, jossa teksti "Luonnostaan huipulla".
  • Väkiluku: 1 940 (tammikuu 2022, ennakkotieto)
  • Työttömyysaste: 7,0 % (tammikuu 2023)
  • Verotulot: 3 638 euroa/asukas (v. 2022, ennakkotieto)
  • Tutkintoja suorittaneiden osuus: 63,4 % (v. 2021)
  • Perheiden lukumäärä: 541 (v. 2021)

Kuntaprofiilit löytyvät Excel-tiedostona Etelä-Pohjanmaan liiton tilastosivuilta.