Maakunta tarvitsee lisää vedenkuljettamia

Etelä-Pohjanman liiton henkilöstö: Antti Saartenoja.

Suomi on viimein heräämässä todellisuuteen, josta tutkijat ovat puhuneet jo vuosia. Suurten ikäluokkien eläköityminen tapahtuu nyt, eikä joskus tulevaisuudessa. Etelä-Pohjanmaa on nopeasti ikääntyvänä muuttotappiomaakuntana vielä keskimääräistä heikommassa tilanteessa. Riittämätön työvoiman tarjonta heikentää myös aluetalouden kehitystä, koska työvoiman saatavuudesta on tullut este yritysten investoinneille.

Työvoimapulan lääkkeeksi on odoteltu työperäistä maahanmuuttoa. Olemme katselleet rannalta, minkälaisia vedenkuljettamia tänne milloinkin on sattunut rantautumaan. Odotellessa on käynyt niin, että viime vuosina rantautujia on tullut entistä vähemmän ja entistä enemmän on ollut niitä, jotka ovat uudestaan nostaneet ankkurinsa. Rannalta katselu ei enää riitä. Me tarvitsemme reilua tasokorotusta, muutamasta kymmenestä useisiin satoihin uusiin vedenkuljettamiin joka vuosi. Muuten me emme yksinkertaisesti selviä, tai kohta saamme passittaa myös sairaat ja vanhukset nuorten perässä etelän kasvukeskuksiin.

Onneksi toimeen on myös tartuttu. Maakunnassa kehitetään kotoutumispalveluja ja oppilaitokset ovat lisäämässä ulkomaisten opiskelijoiden sisäänottoa. Itse asiassa maailmalta tänne opiskelemaan tulevat nuoret ovat ongelman ratkaisun ytimessä. He muodostavat valtavan potentiaalin, jolla on jo valmiiksi toinen jalka maakunnan oven välissä. Valitettavan usein kuitenkin kuulen oppilaitoksista sitä viestiä, että kansainväliset opiskelijat eivät saa maakunnasta harjoittelupaikkoja, saati sitten työpaikkoja valmistumisensa jälkeen.

Etelä-Pohjanmaan liitto on aloittanut kansainvälisten harjoittelijoiden palkkaamisen. Kokemukset ovat olleet pelkästään myönteisiä. Opiskelijoiden halu näyttää osaamistaan ja innostus kaikenlaisia työtehtäviä kohtaan on ollut ihailtavaa. Kokemusten rohkaisemana tulemme varmasti tarjoamaan harjoittelupaikkoja myös tulevaisuudessa, mutta yksin emme tietenkään pysty näin isoa venettä kääntämään.

Olemme tasa-arvon maakunta. Täällä ihmisen arvoa ei ole määrittänyt sukutausta, yhteiskuntaluokka tai omaisuus. Ihmistä on aina arvostettu sen mukaan, kuinka hän on hoitanut oman leiviskänsä, oli se sitten mikä hyvänsä. Tätä samaa arvostusta tulee myös maahanmuuttajien saada nauttia, ja heille pitää antaa siihen mahdollisuus alusta alkaen. Kutsu siis sinäkin maailma konttoriisi.

Antti Saartenoja
suunnittelujohtaja
Etelä-Pohjanmaan liitto

Maailma konttoriisi -kampanjassa Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK) ja Etelä-Pohjanmaan liitto haluavat rohkaista eteläpohjalaisia yrityksiä tarjoamaan harjoittelu- ja työmahdollisuuksia SeAMKin kansainvälisille opiskelijoille sekä vastavalmistuneille kansainvälisen kaupan tai digitaalisen liiketoiminnan erikoisosaajille. Jos yritys rekrytoi harjoittelupaikkaa etsivän opiskelijan, palkitaan yrityksesi harjoittelujakson lopuksi Etelä-Pohjanmaan liiton maksamalla 800 euron suuruisella kannustinrahalla. Lue lisää kampanjasivulta »

Opiskelijoita maskit kasvoilla. Teksti Maailma konttoriisi SeAMK International Business.