Polttomoottori – tulevaisuuden ratkaisu


Etelä-Pohjanman liiton henkilöstö: Jani Palomäki.

Käväisin vaihtoehtotodellisuudessa, kun se nyt niin trendikästä on. Siellä ajettiin sähköautoilla, mutta suuri mullistus oli ovella: autonvalmistajat ovat esitelleet useita polttomoottoriautoja, joiden uskotaan valloittavan autoilijoiden sydämet koko autoilevassa maailmassa. Toki vastustajiakin löytyy. 

Moni autonvalmistaja on esitellyt polttomoottorilla kulkevia uutuuksia. 

Eri energialähteiden välinen kamppailu käy kuumana. Tuleeko vallitsevaksi energialähteeksi bensiini vai diesel? Osa kuluttajista vaatii valtiolta selkeitä linjanvetoja siitä, kumpi polttoaine otetaan käyttöön.  

Suurta huolta on herättänyt se, että polttoainetta ei saada kotimaasta vaan se tuodaan Venäjältä, Norjasta tai Arabimaista. Kansalaiset ovat huolissaan polttoaineen saatavuudesta: ”Myrskyllä Suomeen ei saavu yksikään tankkeri, liikenne pysähtyy.” ”Jos Venäjä laittaa hanan kiinni, meiltä loppuu autoilu.” 

Polttoaineen pumppaaminen, kuljetus ja käyttö tuottavat hiilidioksidipäästäjä. Tämä herättää huolta monissa kuluttajissa, mutta toiset ovat vakuuttuneita siitä, että Suomen päästöt ovat maailman mittakaavassa niin pieni hippunen, että pari tuulipuistoa Kiinaan kumoaa päästöjen lisäyksen moninkertaisesti. 

Auton moottori tarvitsee sähköautoa enemmän erilaisia nesteitä. Öljyntäytön, jäähdytinnesteen ja tankkauksen yhteydessä pelätään maahan valuvien nesteiden aiheuttavan mm. pohjavesien pilaantumista. 

Moottorin valmistukseen tarvitaan aiempaa enemmän metallia, muun muassa alumiinia ja rautaa. Tarvittavia metalleja tullaan kaivamaan länsimaiden lisäksi Afrikasta. Pelätään Afrikkalaisten polkuhinnoittelua, jolloin lapsityövoimalla tuotetut metallit valtaavat maailmanmarkkinat. 

Moni pitää käsittämättömänä, että maahan luotaisiin tiheä huoltoasemaverkosto, josta polttoainetta lähdetään erikseen tankkaamaan. Huoltoasemat tulevat olemaan iso tulipaloriski, joten niiden sijoittaminen kaupunkien kaava-alueille halutaan estää. 

Polttomoottoreiden kestävyyttä epäillään ja niiden vaatimien vuosihuoltojen uskotaan kasvattavan autoilijan kuluja merkittävästi. Ainakin ensimmäiset polttomoottoriversiot ovat merkittävästi vastaavia sähköautoja tehottomampia ja liikkeellelähtö esimerkiksi liikennevaloista on vaivalloisempaa. Polttomoottorin jatkoksi tarvitaan vaihdelaatikko, jotta moottoria voidaan ylipäätään käyttää liikkumiseen. Vaihdelaatikko voi olla automaattinen tai kustannustietoiselle autoilijalle manuaalinen. Asiantuntijat eivät usko manuaalisen vaihdelaatikon saavan suurta jalansijaa sen heikon käytettävyyden vuoksi. Jotkut koiranleuat ovat todenneet, että manuaali on liian monimutkainen kapine naisautoilijan ymmärtää, saati käyttää.  

Polttoaineen pumppaaminen ja jakelu on suurten pääomien bisnestä, joten siihen ryhtyvät vain globaaliksi pyrkivät yhtiöt. Polttoaineen pumppaaminen ja jalostaminen ei tuo suomeen töitä. Jakeluliiketoiminnan toki odotetaan työllistävän joitain satoja suomalaisia. Huoltoasemien rakentaminen on kuitenkin kilpailtu bisnes, jossa monet jo valmistuneet asemat on rakennettu pääosin puolalaisten työmiesten toimesta. 

Valtio odottaa polttoaineen käytöstä erittäin hyvää tulonlähdettä. Pienen sähköveron sijaan polttoaineen verotuksesta odotetaan huikeimmissa kuvitelmissa jopa usean sadan miljoonan tulonlähdettä. Aalto-yliopiston tutkijat ovat esittäneet laskelmia, joissa veron tuotto voisi yltää lähes kahteen miljardiin. Autoilun etujärjestöt pitävät laskelmia järjettöminä ja uhkaavat autoilun loppumisella ja mielenosoituksilla, jos sellaiset kaavailut päätetään hallituksen toimesta toteuttaa. Autoilun kustannukset uhkaavat nousta rajusti, mutta kääntöpuolella on se, että tekniikan kehittyessä kuka tahansa voi ajaa pysähtymättä Hangosta Utsjoelle -30 asteen pakkasessa. 

Auto lumisella tiellä.

Varaosafirmat odottavat polttomoottoriautoista tuottoisaa tulonlähdettä. Edellä mainittujen nesteiden vaihtaminen sekä kuluvien osien säännöllinen vaihtaminen kasvattaa yritysten tuottoja ja liikevaihtoa moninkertaiseksi sähkömoottoriautokantaan verrattuna. 

Autonvalmistajat vakuuttavat, että uusi tekniikka tuo uudenlaista liikkumisen riemua. Kiihdyttävän auton moottorin hyrinän on todettu nostavan miesten testosteronitasoja. Tutkimuksissa on löydetty korrelaatio testosteronin määrän sekä moottorin koon ja auton valmistusmaan välillä. Tutkijat ovat jokseenkin hämmentyneitä siitä, että saksalainen tai amerikkalainen automerkki aiheuttaa suurempia tasoja kuin aasialainen tai ranskalainen merkki. Erityisesti suurten, yli 4000 cm3:n, moottorien tuottamat matalat, niin sanotut infraäänet, saavat miesten hormonituotannon täysin uudelle tasolle ja miehen mielen tuottamaan maskuliinisia ajatuksia. Parisuhdeterapeutit suosittelevatkin miehille parin kilometrin ajolenkkiä ennen puolison kanssa makuuhuoneeseen vetäytymistä, jolloin intiimi kanssakäyminen puolison kanssa saa aivan uusia vivahteita. Olisiko polttomoottoriautoista kääntämään laskeva syntyvyys taas nousuun? 

Polttomoottoriautojen huoltajakoulutus on aloitettu monissa oppilaitoksissa. Ammattioppilaitoksilla on kouluttajina tärkeä rooli, mutta myös yliopistotason koulutusta ollaan pohdittu. Kalleimpien autojen huoltaminen on haastavaa, joten koulutusta tarvitaan. Myös katsastuksen suhteen polttomoottoriautoilla on työllistävä vaikutus. Kun polttomoottoriautoille tullaan asettamaan erilaisia vaatimuksia, tulee niiden vaatimuksenmukaisuutta myös seurata säännönmukaisin katsastuksin. 

Autoa korjataan.

Myös kunnat odottavat polttomoottoriautoista helpotusta kevään lumien ajoon. Kun moottori erityisesti vanhempana päästää pienhiukkasia, tarttuvat ne lopulta katujen ja niiden varsien lumipenkkojen pinnalla. Tummempi lumi kerää enemmän auringon lämpöenergiaa ja saa lumen sulamaan aiempaa aiemmin. Näin vältytään katujen lumien kuljettamiselta. Toisaalta taloyhtiöt ovat raivoissaan, koska niiden pihaan tulee autoja, joista lähtee ääntä ja pakokaasuja. Moni taloyhtiö pelkää asukasmukavuuden kärsivän, kun aamuvarhaisella ensimmäiset töihinlähtijät käynnistelevät autojaan. Huonojen yöunien aiheuttamien kustannusten pelätään tulevan taloyhtiöiden maksettavaksi lisääntyneen ärtyisyyden ja naapuriepäsovun myötä. Jotkut lakimiehet ovat väläytelleet mahdollisuutta, että taloyhtiön hallitus voisi olla korvausvastuussa menetetyistä yöunista. Osa taloyhtiöistä suunnitteleekin, että polttomoottoriautolla saisi lähteä liikenteeseen vasta klo 9 jälkeen ja auton tulisi olla sammutettuna viimeistään klo 23. 

Autourheiluseurat joutuvat myös paineeseen. Nykyiset radat on monesti rakennettu lähelle asutusta, koska ne ovat hiljaisia ja ympäristölle turvallisia. Uudet polttomoottoriradat joudutaan siirtämään kauas asutuksesta. Uusille radoille voi olla vaikea löytää paikkaa, ja moni autourheiluseura epäilee harrastuksen kuolemaa, jos radalle joudutaan ajamaan kymmenien kilometrien matka. 

Kun suuret autonvalmistajat ovat vasta esitelleet ensimmäisiä, osin keskeneräisiäkin, automallejaan on polttomoottoriautojen markkinajohtajaksi noussut uusi autoalan toimija Carbon motors. Sen mallien CO1 ja CO2 myynti on jo satoja tuhansia, ja yhtiö on laajentamassa tuotantoaan kaikkiin maanosiin. Yhtiön perustaja Ben Sin Diesel uskoo polttomoottoriautojen valloittavan maailman. Autojensa lisäksi yhtiö rikastuu nyt myymällä öljynporausoikeuksia muille autonvalmistajille. Porausoikeudet mm. Arktiselle merialueelle yhtiö osti aikana, kun kukaan ei uskonut öljynporaukseen tarvittavan 1000-kertaisesti enemmän porausalueita. Yhtiö on luvannut tuoda markkinoille vuonna 2024 ruiskutukseen perustuvan polttoainejärjestelmän nykyisin käytössä olevan kaasuttimen tilalle. Yhtiön pörssikurssi on ilmoituksen jälkeen suorastaan raketoinut, ja se on pörssikursseilla mitattuna arvokkaampi kuin kaikki maailman sähköyhtiöt yhteensä. 

Jani Palomäki
suunnitteluinsinööri