Seinäjoen kaupunginteatteri – Tunteiden tekijä jo 60 vuotta

Seinäjoen kaupunginteatteri täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Vuoden aikana olemme juhlineet, muistelleet ja kiittäneet. Kuusikymmentä vuotta sitten tämä upea instituutio syntyi, ja siitä lähtien se on ollut kulttuurin, taiteen ja viihteen majakka maakunnassamme.

Juhlimme ohjelmistolla. Niin kuin taivaassa on suurien tunteiden musikaali, Ennen lintuja koskettaa evakkotarinallaan Laatokalta lakeudelle ja Kekkosen tytär -näytelmässä nauramme eteläpohjalaiselle presidenttipelille. Teatteri herättää tunteita ajassa ja paikassa.

Kuva näytelmästä Kekkosen tytär. Nainen seisoo korokkeella kädet levällään.

Kekkosen tytär. Kuva: Jukka Kontkanen, Seinäjoen kaupunginteatteri.

Kuluneiden kuuden vuosikymmenen aikana on teatterimme seinien sisällä syntynyt lukuisia ihania muistoja. Seinäjoen kaupunginteatteri on sen ensi esityksestä tähän päivään saakka ollut lahjakkuuden, luovuuden ja intohimon näyttämö. Se on tuonut iloa, naurua ja kyyneleitä ja jättänyt jäljen monien ihmisten sydämiin. Teatterissa voimme turvallisesti ja yhdessä kokea erilaisia tunteita. Sen tarkoitus on herättää ja antaa ajateltavaa.

Teatteri on tarjonnut alustan taiteilijoille kykyjensä esittelyyn ja yleisön kuljettamiseen eri maailmoihin teatterin taikuuden kautta. Seinäjoen kaupunginteatteri on työllistänyt vuosien saatossa tuhansia teatteritaiteen ammattilaisia. Olemme koskettaneet esityksillämme miljoonia katsojia. Nämä ovat hurjia lukuja.

En varmaan olisi tässä tehtävässä, jossa nyt olen, jollei oma kouluni ja lapsuuden asuinkuntani Nurmo olisi kuljettanut minua kouluikäisenä Seinäjoen kaupunginteatteriin katsomaan Pientä merenneitoa ja monia muita unohtumattomia esityksiä. Miten todentuntuiselta voikaan tuntua maailma, joka näyttämölle on rakennettu ja jonka kanssa hengität samaan tahtiin. Myöhemmin kouluni salli oppitunneilta poissaoloja mahdollistaen teatteriharrastukseni, jotta sain osallistua avustajana The Rocky Horror Show -musikaaliin. Kiitos näistä mahdollisuuksista! Ne ovat muokanneet omaa elämääni.

Kuva näytelmästä Ennen lintuja. Naiset kantavat koreja.

Ennen lintuja. Kuva: Jukka Kontkanen, Seinäjoen kaupunginteatteri.

Kaikki panostukset esittävän taiteen kokemiseksi tai ilmaisutaidon kehittämiseksi ovat satsaus tulevaan. Jokainen meistä tarvitsee taitoa ja rohkeutta ilmaista itseään. Seinäjoen kaupungin kulttuurikasvatussuunnitelman myötä kaupungin kakkosluokkalaiset ovat muutamana vuonna päässeet vierailemaan teatteriimme. Suomen kulttuurirahaston, Svenska kulturfondenin ja opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Taidetestaajat-hanke on tuonut jo useamman kerran Etelä-Pohjanmaan kasiluokkalaisia testaamaan teatteriamme. Monelle näistä lapsista ja nuorista nämä vierailut ovat olleet ensimmäinen kerta, kun he teatteriin saapuvat. Kynnys hakeutua kulttuurin pariin kasvaa, jollei tähän ole luontevasti kasvanut. Jokainen katsoja, niin lapsi kuin aikuinen, katsoo esitystä omasta kokemuspohjastaan käsin ja oppii toivottavasti jokaisen esityksen myötä jotain uutta ympäröivästä maailmasta ja itsestään. Teatteri kasvattaa empatian taitoja, joita tässä maailman ajassa tarvitsemme ehkä enemmän kuin koskaan ennen.

Jokainen teistä, jotka olette täyttäneet meidän katsomomme, olette ollut olennainen osa tätä teatterimme tarinaa ja kiitän teitä sydämeni pohjasta. Tukenne, kiinnostuksenne ja ihastuksenne taiteeseen ovat ruokkineet meitä teatterin tekijöitä. Koimme karvaasti pari vuotta takaperin sen, miten teatterin merkitys katosi, kun katsojat eivät päässeet teatteriin pandemian takia. Miten kiitollisia me olemmekaan, että olette saaneet palata takaisin!

Teatteri on maailman vanhimpia taidemuotoja. Taidemuotona se on aikojen saatossa kehittynyt, elänyt kulta-aikoja ja kuoppiakin. Kuvitellaan seuraavat kuusikymmentä vuotta: täynnä vieläkin poikkeuksellisempia esityksiä, uraauurtavia tuotantoja, unohtumattomia kokemuksia, tuhansia taiteen tekijöitä ja miljoonia katsojia. Jatkakaamme teatteritaiteen vaalimista, mahdollistamista, tunteiden tekemistä ja kokemista varmistaen, että teatteri säilyy elinvoimaisena luovuuden ja inspiraation keskuksena myös tuleville sukupolville ja omassa maakunnassamme.

Kiitos kaikille teille, jotka olette vaikuttaneet Seinäjoen kaupunginteatterin menestykseen kuluneiden kuudenkymmenen vuoden aikana.

Tavataan teatterissa!

Kuvassa on Milla Hautaluoma.

Milla Hautala
Seinäjoen kaupunginteatteri