Valoa pimeään

Etelä-Pohjanman liiton henkilöstö: Asko Peltola.

Elämme vuoden mustinta aikaa. Valoitta ei pärjää päivälläkään. Elämä on yhtä hämäränhyssyä aamusta iltaan.

Pimeyttä on kohtuullisen valoisan kesän jälkeen syksyllä synkentänyt koronapandemian kiihtyminen. Joillakin päivät ovat entistä yksinäisempiä, toisilla ne täyttyvät ruudun tuijottamisesta aamusta iltaan. Vielä vaan pitäisi jaksaa.

Viheliäisen viruksen nujertamisessa koronarokote tuo pilkahdusta pimeään. Jokainen meistä jaksaa paremmin, kun voi takertua toivoon. Se ylläpitää elämää joskus äärimmäisissäkin olosuhteissa.

Vuoden päättyminen toivottaa tervetulleeksi uuden. Sen tapahtumia ei kukaan tiedä, mutta ainakin koronan suhteen rohkenen olla optimistinen valon voittamisesta. Kokonaisuutena Suomi on tässä koko maailmaa ravistelleessa kriisissä pärjännyt hienosti. Siitä tunnen kiitollisuutta ja ylpeyttä.

Vaikeuksia ja harmeja on edelleen, mutta jaksan luottaa suomalaisen yhteiskunnan toimivuuteen ja siihen, että itse kukin meistä tekee parhaansa pandemian aisoissa pitämiseksi. Vanha sanonta sopii tähänkin: ”Pysyväästä talavia ei oo viälä koskaan tullu.”

Etelä-Pohjanmaan liitto on pärjännyt tänä poikkeusvuonna hienosti. Toimintomme sujuvat myös etätyönä, ja monia asioita on saatu eteenpäin maakunnan edunvalvonnassa.

Korkeakoulutusta on vahvistettu ja osa väylähankkeista saanut rahoitusta. Seinäjoki ylsi mukaan yliopistokaupunkien ekosysteemisopimuksiin. Maakunta pääsee energiaturpeen vähentämiseen liittyvän JTF-rahoituksen piiriin, ja kehittämisrahoitusta on – osin elvytyksestäkin johtuen – lähivuosina tarjolla merkittävän paljon. Toivottavasti osaamme täysimääräisesti hyödyntää nämä mahdollisuudet.

Liiton ilmettäkin on saatu uudistetuksi, kuten tästä julkaisusta näkyy. Viitoittakoon sekin tietä elinvoimaisempaan tulevaisuuteen, tukevasti taivasta kurkottaen kuten puut lakeuden laidalla.

Luotan Etelä-Pohjanmaan pärjäämiseen. Maakuntamme on sopivan ”kompakti”. Täällä osataan ja uskalletaan tarttua toimeen – ominaisuus, jota muualla Suomessa kadehditaan. Haasteita väheksymättä näen, että moni asia on myös hyvällä tolalla.

Joulunviettomme sujuu nyt pandemian puristuksessa eri tavoin kuin aiemmin. Silti se antaa mahdollisuuden pysähtymiseen ja voimien keräämiseen, niin tulevan vuoden suunnitelmia kuin koronakestävyyttä ajatellen. Joulun sanoma on entisellään: maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto.

Kiitos rakentavasta yhteistyöstä tämän erikoisen vuoden 2020 aikana. Levollista joulun aikaa ja tavallisempaa mutta toivoa täynnä olevaa vuotta 2021!

Asko Peltola
Maakuntajohtaja