Maakunnan kansainvälistymisen foorumi 19.4. – ilmoittaudu mukaan!

Maakunnan kansainvälistymisen Excellence Forum järjestetään jälleen huhtikuussa avoimena kaikille kansainvälisestä kehittämistyöstä kiinnostuneille. Tapahtuma kokoaa yhteen asiantuntijoita, kuntien ja yritysten edustajia sekä muita sidosryhmiä käsittelemään työ- ja opiskeluperäisen maahanmuuton muutoksia ja mahdollisuuksia alueellamme.

Kuulemme puheenvuoroja mm. kotoutumislain uudistuksesta, suunnitteilla olevasta EU:n osaajien liikkuvuuspaketista, ulkomaalaisten opiskelijoiden rekrytointikokemuksista ja työnantajien kyvykkyyksistä rekrytoida ulkomaalaisia osaajia. Foorumissa pääset käsiksi ajankohtaiseen tietoon, mutta ennen kaikkea aitoihin kokemuksiin, joita voit hyödyntää kansainvälistyvässä toimintaympäristössäsi!

KV Excellence Forum on osa parasta aikaa vietettävää Euroopan osaamisen teemavuotta. Euroopassa on käynnissä merkittävä väestörakenteen muutos ja monilla Euroopan alueilla on työvoimapula, myös täällä Etelä-Pohjanmaalla. Millaisia ratkaisuja tähän haasteeseen maakunnassamme löydämme?

Tapahtuma järjestetään pe 19.4. klo 12.30–15.30 Seinäjoki Areenalla, tilassa 141A. Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Olemme pyytäneet ilmoittautumisia pe 12.4. mennessä kahvitarjoiluja varten. Tapahtuma on pääasiassa suomenkielinen.

1. Ajankohtaiskatsaus kansainvälisyyteen
klo 12.30–13.45
Tapahtuman avaus
Antti Saartenoja, innovaatiojohtaja, Etelä-Pohjanmaan liitto
Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa
Miika Laurila, yhteyspäällikkö, Etelä-Pohjanmaan liitto
Talent mobility package
Mirva Männikkö, EU-asiantuntija, Länsi-Suomen Eurooppa-toimisto (WFEO)
Mitä on tulossa? Kotoutumislain uudistus KOTO24
Maija Lehtimaa, maahanmuutto- ja kotoutumisasiantuntija, Kuntaliitto
Yrityscase: Miten työperäinen maahanmuutto voidaan nähdä voimavarana kunnassa ja miksi siihen kannattaa panostaa
Tero Yliselä, HR- ja viestintäasiantuntija, MSK Group Oy, Kauhava
Kommenttipuheenvuoro
Tuomas Männistö, toimitusjohtaja, Ponte Oy
Kahvitauko klo 13.45–14.15
2. Sijoita kansainväliseen tulevaisuuteen
klo 14.15–15.30
Työnantajien kyvykkyydet kansainvälisten osaajien rekrytoinnissa ja monimuotoisen työyhteisön johtamisessa
Mika Raunio, erikoistutkija, Siirtolaisuusinstituutti
Osataanko ulkomaalaisia opiskelijoita hyödyntää pienissä ja keskisuurissa yrityksissä?
Helena Myllymäki, lehtori, SEAMK
Kansainvälisenä harjoittelijana työyhteisössä – rekrytointikokemuksia ja vinkkejä työnantajille
Jennylyn Carlos, opiskelija, SeAMK
Osaavaa työvoimaa Euroopasta
Tuomas Männistö, toimitusjohtaja, Ponte Oy
Sanna Davidsson, EURES-asiantuntija, TE-toimisto
Kansainväliset palvelut yrityksille
Marja-Elina Kivisaari, Kehittämisasiantuntija, ELY-keskus

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja antavat:
– Terhi Lake, kansainvälisten asioiden suunnittelija, puh. 040 6825 537, terhi.lake@etela-pohjanmaa.fi
– Julia HaapasaariEtelä-Pohjanmaan EU-tietokeskuksen viestintäsuunnittelija, puh. 0400 241 813, julia.haapasaari@etela-pohjanmaa.fi

EU-lippulogo, jossa teksti Euroopan unionin osarahoittama.
Logo, jossa Euroopan unionin lippu ja teksti Europe Direct Etelä-Pohjanmaalla. Etelä-Pohjanmaan EU-tietokeskus selvittää, miten osaamisen vuosi näyttäytyy maakunnassa.