Paikallishallinnolle tarjotaan digitaalisia työvälineitä

Mies katsoo vr-laseilla.

Etelä-Pohjanmaan liitto on mukana kansainvälisessä The Public Link -hankkeessa kehittämässä älykästä paikallishallintoa digitaalisten työkalujen avulla. Yhteistyötä tekevät kuusi partneria Irlannista, Sloveniasta, Espanjasta ja Suomesta. The Public Link -hanke testaa työvälineitä ja kehittää pilotteja, joita voidaan hyödyntää seuraavan sukupolven julkisten palvelujen rakentamisessa. Valitut työvälineet perustuvat uusiin teknologioihin, kuten virtuaalitodellisuuteen, lisättyyn todellisuuteen tekoälyyn ja koneoppimiseen.

Esimerkkinä kokeiltavista ympäristöistä tulemme käyttämään virtuaalisena kokoushuoneena Hubs Mozillaa, mutta testaamme myös suomalaisvalmisteista Glue-kokoustilaa, jossa tyylikäs suunnittelu ja esitysten helppous ovat huipputasoa. Virtuaalisiin kokoushuoneisiin pääsee suoraan tietokoneella tai mobiililaitteella, mutta kolmiulotteisuuden mahdollistavilla VR-laseilla elämys on luonnollisempi.

Ljubljanan yliopisto järjestää hankkeen alueiden toimijoille kolme työpajaa maalis-, touko- ja heinäkuussa 2022 yhdessä hankkeen työkalupakista Galwayn yliopiston ja viestinnästä vastaavan ERNACT-verkoston kanssa. Työpajoissa paneudutaan lähemmin mm. kunkin alueen pilotteihin. Etelä-Pohjanmaan pilotti tulee liittymään asiakkaiden opastukseen terveydenhuollon palveluissa. Hankkeen rahoittaa Euroopan unionin komissio ja siitä vastaa sen tietoyhteiskunnan ja viestinten pääosasto. Hanke päättyy keväällä 2023.

Lisätietoja:

Teksti: Lea Palomäki