Seminaari maakunnan kansainvälistymisestä 5.9.

Tekniikka-alan ammattilaisia työtehtävissä.

Järjestämme tiistaina 5.9. klo 12.00-16.00 Food Daysin oheistapahtumana ja osana Euroopan osaamisen teemavuotta kaksiosaisen seminaarin, jossa kysymme: halutaanko Etelä-Pohjanmaalla kansainvälistyä?

Aluksi Maakunnan kansainvälistymisen Excellence Forum kokoontuu klo 12.00–14.00 ensimmäisen kerran avoimena kaikille kansainvälisestä kehittämistyöstä kiinnostuneille. Forumissa kuullaan ajankohtaista Brysselistä, Interreg Auroran seuraavasta rahoitushausta sekä Etelä-Pohjanmaan TKI- ja koulutustoiminnan kansainvälisyyden tilanteesta. Food Days viikon teemaan sopien tarkastellaan myös tuoretta Ruokaprovinssistrategiaa kansainvälisyyden näkökulmasta.

Forumin jatkeeksi Etelä-Pohjanmaan EU-tietokeskus järjestää seminaarin klo 14.00–16.00 pohtien riittääkö Ruokaprovinssiin osaajia tulevaisuudessakin. Tilaisuudessa kuullaan puheenvuoroja työ- ja elinkeinoministeriön, alueen koulutustarjonnan ja yrityskentän edustajilta.

Seminaari on osa parasta aikaa vietettävää Euroopan osaamisen teemavuotta, jonka tavoitteena on etsiä ratkaisuja maanosamme osaajapulaan. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla työikäinen väestö on vähentynyt kymmenessä vuodessa yli kymmenellä tuhannella henkilöllä.

Olet lämpimästi tervetullut pohtimaan näitä teemoja kanssamme! Kahvitarjoiluja varten olemme pyytäneet ilmoittautumisia 23.8. mennessä. Huomioittehan, että tilaisuus järjestetään ainoastaan paikan päällä Seinäjoen Areenalla (tarkka tila ilmoitetaan ilmoittautuneille lähempänä), eikä tarjolla ole siis etäyhteyttä.

Iltapäivän ohjelma

klo 12–14 Seminaari: Maakunnan kansainvälistymisen Excellence Forum
klo 12.0012.10Tervetuloa
Maakuntajohtaja Heli Seppelvirta, Etelä-Pohjanmaan liitto
klo 12.1012.30
Mikä ja miksi on kansainvälistymisen Excellence Forum?
Rehtori Jaakko Hallila, Seinäjoen ammattikorkeakoulu
klo 12.3012.50
Länsi-Suomen Eurooppa-toimisto (WFEO) esittäytyy
EU-asiantuntija Mirva Männikkö, WFEO
klo 12.5013.10Interreg Aurora -ohjelman kolmas rahoitushaku 5.9.–10.10.2023
Uusi ohjelmajohtaja Tina Nilsson ja aluekehitysasiantuntija Susanna Ehrs, Interreg Aurora -ohjelman sihteeristö
klo 13.1013.30Mitä kuuluu kansainväliselle yritystoiminnalle Etelä-Pohjanmaalla?
Yhteyspäällikkö Petra Piironen, Etelä-Pohjanmaan kauppakamari
klo 13.3013.50Kansainvälinen Ruokaprovinssi
Kehittämisasiantuntija Terhi Välisalo, Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaiset

Kahvitarjoilu klo 1414.30.

klo 14.30–16 Seminaari: Riittääkö Ruokaprovinssiin osaajia tulevaisuudessakin?
klo 14.3014.50
Osaamisen teemavuosi – puhetta ja tekoja työikäisten osaamisen eteen
Erityisasiantuntija Teea Oja, Työ- ja elinkeinoministeriö
klo 14.5015.20Kansainvälistymisen myönteisiä tuulia Atrialta
Rekrytointipäällikkö Tytti Isokangas, Atria
klo 15.2015.50
Etelä-Pohjanmaan kansainvälistyminen koulutuksentarjoajan näkökulmasta
Kehittämispäällikkö Marja-Terttu Kurunsaari, Sedu

Lisätietoja: kansainvälisten asioiden päällikkö Pia Kattelus, puh. 040 6825 537, viestintäsuunnittelija Julia Haapasaari, puh. 0400 241 813.

Tapahtumajärjestäjien logot.