EU-tietokeskus

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus kuuluu Euroopan komission Europe Direct -tiedotusverkostoon. Tarjoamme tietoa Euroopan unionista ja sen rahoitusohjelmista. Euroopan komissio tukee verkostoa sekä tiedollisesti että taloudellisesti.

Lue uusin uutiskirje täältä.

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus:

• Vastaa kysymyksiin EU:sta, EU-rahoituksesta sekä kansainvälisestä hanketoiminnasta.
• Järjestää tiedotustilaisuuksia ja seminaareja ajankohtaisista EU-aiheista.
• Tarjoaa tukea ja koulutusta kansainvälisten hankkeiden suunnitteluun.
• Avustaa yhteistyökumppaneiden ja tiedon hakemisessa EU-maista hyödyntämällä Europe Direct -verkostoa.
• Julkaisee sähköistä uutiskirjettä ajankohtaisista unionin asioista.
• Tarjoaa EU-ohjelmiin osallistumisessa tarvittavaa ruohonjuuritason opastusta.

Tiedotuspiste on avoinna sovitusti ja sijaitsee liiton tiloissa Framin C-talon neljännessä kerroksessa. Asiakaspalvelupisteestä voit noutaa julkaisuja ja muuta EU-aiheista materiaalia. Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse tai puhelimitse. Kyselyihin vastataan mahdollisimman nopeasti. Tiedotuspisteen ollessa kiinni voit soittaa maksuttomaan Europe Direct -palvelunumeroon 00800 678 910 11.

EU-tietokeskuksen uutiskirje

EU-tietokeskuksen uutiskirjeellä tiedotetaan ajankohtaisista Euroopan unionia ja kansainvälisyyttä koskevista asioista. Kirjeessä on esimerkiksi tietoa rahoitusohjelmien hakuajoista. Uutiskirje ilmestyy kuusi kertaa vuodessa eli joka toinen kuukausi. Tilaa uutiskirje >>

Euroopan kielten päivä Seinäjoella 26.9.2018 / EUROPEAN LANGUAGE DAY 26.9.2018

Paikka: Seinäjoen kansalaisopisto, Vapaudentie 83, 60101 Seinäjoki, luokat 308 ja 309
Aika:
Keskiviikko 26.9.2018 klo 15–18

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus yhteistyökumppaneineen järjestää kaikille avoimen kielten päivän tapahtuman keskiviikkona 26.9.2018 Seinäjoen kansalaisopistolla klo 15 alkaen. Tapahtumassa osallistujat pääsevät tutustumaan Euroopan eri kieliin Speak dating -toiminnan kautta. Lisäksi tapahtumassa on tarjolla paljon tietoutta kieliin ja kielten opiskeluun liittyen sekä muuta oheisohjelmaa mm. lapsille ja tiedonjanoisille.

Speak datingissä osallistujat pääsevät kokeilemaan eri kieliä natiivipuhujan johdolla lyhyissä, noin 5-10 minuutin pätkissä. Soitamme kelloa noin 10 minuutin välein, minkä jälkeen pöytää vaihdetaan eri kielen pariin. Osallistujat voivat kerätä tutustumansa kielet kielipassiin ja saada suorituksia vastaan saa pieniä palkintoja. Opetustuokion aikana osallistujille opetetaan kielen perusteita. Mikäli osallistuja on opiskellut kieltä jo ennestään voi ajan käyttää vapaaseen jutusteluun ja oman puhetaidon testaamiseen. Mukana on ainakin seuraavat kielet: ruotsi, venäjä, itävallan saksa, saksa, puola, viro, turkki, portugali, italia ja kreikka.

Maailman ympäri -elämyspolku on perheen pienimmille (5-10 v) suunnattu rastirata, jossa tutsututaan maailma eri kieliin ja kulttuureihin. Polun varrella on hauskoja ja haastavia tehtäviä. Kaikki rastit kiertäneelle on luvassa pieni palkinto.

Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton.

Tule löytämään tuleva kielesi tai testaamaan taitojasi vanhan kielen parissa!

In English:

Place: Adult Education Centre of Seinäjoki, (Vapaudentie 83, 60100 Seinäjoki), classrooms 308 & 309
Time: Wednesday, 26th of September (3 pm - 8 pm)

EU information center of Etelä-Pohjanmaa organizes a Speak dating event on the 26th of September. In the event all the participants can try out different European languages in short 5-to-10-minute sessions with the guidance of a native speaker. At the moment there will be teaching from 10 Europan languages. These include Estonian, German, Austrian German, Greek, Italian,Swedish, Polish, Portuguese, Russian and Turkish. No need for previous experience is required from the participants.

During the day there will be a lot of additional information about the possibilities for language training in the region. Guests can also participate in a language quiz and there will be special program for kids as well. Small kids can also participate in the Speak dating event with their parents.

The event is free and all are welcome. By participating you can win special prizes and goodies!

Come find your match-language-in-heaven or test your skills in the languages you already know!

Lisätiedot/ more info:
Hanna Meriläinen
EU-tietokeskus
Etelä-Pohjanmaan liitto
hanna.merilainen@etela-pohjanmaa.fi

JuTTUSARJA EU-RAHOITUKSESTA

Kuva1

Eurooppa-päivän innoittamana ja osana #EUinmyRegion -kamppanjaa Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus toteutta huhti-toukokuun aikana juttusarjan EU-rahoituksesta ja sen hyödyntämisestä alueellamme. Jutut julkaistaan Etelä-Pohjanmaan liiton Ajankohtaista-palstalla ja niistä tiedotetaan myös Etelä-Pohjanmaan liiton ja Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -Facebook-sivuilla. Tässä listattuna juttusarjan tähän menneessä ilmestyneet jutut:

Osa 1: Euroopan unionin budjetti - faktaa pöytään

Osa 2: Euroopan aluekehitysrahasto maakunnan työllisyyden, elinvoimaisuuden ja kilpailukybyn edistäjänä

Osa 3: Euroopan sosiaalirahasto työllisyyden tukijana ja syrjäytymisen ehkäisijänä

Osa 4: Maaseuturahaston yritys- ja hanketuet Etelä-Pohjanmaan maaseudun elinvoimaisuuden edistäjinä

Osa 5: Paikallista maaseudun kehittämistä Leader-yhdistysten kautta

Lue myös blogikirjoitus EU:n hyödyistä:

Mitä hyötyä on EU:sta?

EUROOPPA-PÄIVÄÄ VIETETTIIN SEINÄJOELLA 9.5.2018

Lue kuulumiset Eurooppa-päivänä Seinäjoen kaupungin kirjastolla järjestetlyiltä EU-hankemessuilta täältä.

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus
Projektikoordinaattori Hanna Meriläinen
Kampusranta 9 C
60101 Seinäjoki