EU-tietokeskus

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus kuuluu Euroopan komission Europe Direct -tiedotusverkostoon. Tarjoamme tietoa Euroopan unionista ja sen rahoitusohjelmista. Euroopan komissio tukee verkostoa sekä tiedollisesti että taloudellisesti.

Lue uusin uutiskirje täältä.

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus:

• Vastaa kysymyksiin EU:sta, EU-rahoituksesta sekä kansainvälisestä hanketoiminnasta.
• Järjestää tiedotustilaisuuksia ja seminaareja ajankohtaisista EU-aiheista.
• Tarjoaa tukea ja koulutusta kansainvälisten hankkeiden suunnitteluun.
• Avustaa yhteistyökumppaneiden ja tiedon hakemisessa EU-maista hyödyntämällä Europe Direct -verkostoa.
• Julkaisee sähköistä uutiskirjettä ajankohtaisista unionin asioista.
• Tarjoaa EU-ohjelmiin osallistumisessa tarvittavaa ruohonjuuritason opastusta.

Tiedotuspiste on avoinna sovitusti ja sijaitsee liiton tiloissa Framin C-talon neljännessä kerroksessa. Asiakaspalvelupisteestä voit noutaa julkaisuja ja muuta EU-aiheista materiaalia. Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse tai puhelimitse. Kyselyihin vastataan mahdollisimman nopeasti. Tiedotuspisteen ollessa kiinni voit soittaa maksuttomaan Europe Direct -palvelunumeroon 00800 678 910 11.

EU-tietokeskuksen uutiskirje

EU-tietokeskuksen uutiskirjeellä tiedotetaan ajankohtaisista Euroopan unionia ja kansainvälisyyttä koskevista asioista. Kirjeessä on esimerkiksi tietoa rahoitusohjelmien hakuajoista. Uutiskirje ilmestyy kuusi kertaa vuodessa eli joka toinen kuukausi. Tilaa uutiskirje >>

Ilmainen WiFi eurooppalaisille

Kuvituskuva WiFi4EU-ohjelmasta.

Toimivien verkkoyhteyksien takaaminen kaikille eurooppalaisille asuinpaikasta ja ansiotasosta rippumatta on ollut pitkään Euroopan komission tavoitteena ja monissa yhteyksissä niistä on puhuttu jopa EU:n kansalaisten perusoikeutena. Lue tästä kuinka asiaa ajetaan Etelä-Pohjanmaalla.

lue uusin EU Etelä-Pohjanmaalla -lehti

EU-tietokeskuksen vuosittain ilmestyvä tiedotuslehti sai tänä vuonna nimimuutoksen, ja aiemmin Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -nimellä kulkenut lehti vaihtui EU Etelä-Pohjanmaalla -nimeä kantavaksi julkaisuksi. Nimimuutoksella laajennetaan lehden tiedotuksen sisältöjä kansainvälisistä asioista laajemmin maakunnallisiin ja paikallisiin EU-uutisiin. Vuoden 2020 teemana lehdessä on digitalisaatio ja lehdessä esitellään monipuolisesti EU:n vaikutuksia maakunnan digitalisaation edistäjänä sekä tuodaan esiin myös EU:n digitaalistrategiaa.

Julkaisu on luettavissa verkossa pdf- ja issuu-versiona. Paperiversion voi myös tilata maksutta kotiin ottamalla yhteyttä EU-tietokeskukseen.

EU Etelä-Pohjanmaalla 2020 pdf-julkaisu.

EU Etelä-Pohjanmaalla 2020. Issuu-julkaisu. (Ei saavutettava).

EU Etelä-Pohjanmaalla 2020 julkaisun kansikuva

Tilaa julkaisun paperiversion kotiisi ottamalla yhteyttä EU-tietokeskukseen sähköpostitse eu-tietokeskus@etela-pohjanmaa.fi tai soittamalla numeroon 0400 241813.

WEBINAARI: EU ETELÄ-POHJANMAALLA & DIGITALISAATIO 11.9.2020 KLO 9-11

EU Etelä-Pohjanmaalla Tapahtumakuva

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus järjestää perjantaina 11.9.2020 klo 9-11 webinaarin aiheesta EU ja digitalisaatio. Webinaarissa kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja siitä, miten EU tukee alueiden ja eri toimijoiden digitaalista kehitystä ja miten digiasioita on kuluneella EU:n ohjelmakaudella edistetty Etelä-Pohjanmaalla. Mukana keskusteluissa muun muasssa europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri, aluekehitysjohtaja Heli Seppelvirta (Etelä-Pohjanmaan liitto) sekä tutkimus- ja kehittämispäällikkö Ari Sivula (SeAMK Tekniikka).

Ajankohta: perjantai 11.9.2020 klo 9-11
Paikka: Zoom-webinaari

Lisätietoa webinaarista: https://www.epliitto.fi/tapahtumat

EU EtELÄ-POHJANMAALLA -Esitteet

EU EP Esitteet

Työstimme maaliskuussa 2020 kolme esitettä, joissa esitellään EU:n rakennerahasto-ohjelmien vaikuttavuutta maakunnassa kuluneella ohjelmakaudella 2014-2020. Ensimmäisessä esitteessä esitellään Euroopan aluekehitysrahaston kehittämishankkeita, toisessa Euroopaan aluekehitysrahaston yritysrahoitusta sekä kolmannessa Euroopan sosiaalirahaston vaikuttavuutta. Esitteitä voi tilata itselle EU-tietokeskuksesta sähköpostilla eu-tietokeskus@etela-pohjanmaa.fi

Tutustu esitteisiin täältä: https://www.epliitto.fi/hyodyllisia_linkkeja

Tunnelmapaloja Maaliskuun EU Etelä-Pohjanmaalla -tapahTumista

EUEP2020

Maaliskuun alussa, vielä ennen koronaviruksen leviämistä epidemiaksi Suomessa, ehdittiin Etelä-Pohjanmaalla järjestää kaksi kolmesta EU Etelä-Pohjanmaalla -tapahtumista. Ensimmäinen Alajärvellä 5.3.2020 ja toinen Seinäjoella 9.3.2020. Molemmat tilaisuudet koostuivat hankemessuista sekä ajankohtaisseminaarista, jonne saapui myös arvovaltaisia puhujavieraita. Kauhajoelle maaliskuun puoliväliin suunniteltu tapahtuma jouduttiin valitettavasti viime metreillä perumaan, mutta uutta korvaavaa tapahtumaa suunnitellaan pidettäväksi myöhemmin syksyllä.

Lue tunnelmapalat tapahtumista:

Alajärven tapahtuma 5.3.2020

Seinäjoen tapahtuma 9.3.2020

JuTTUSARJA EU-RAHOITUKSESTA

Kuva1

Eurooppa-päivän innoittamana ja osana #EUinmyRegion -kamppanjaa Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus toteutta huhti-toukokuun aikana juttusarjan EU-rahoituksesta ja sen hyödyntämisestä alueellamme. Jutut julkaistaan Etelä-Pohjanmaan liiton Ajankohtaista-palstalla ja niistä tiedotetaan myös Etelä-Pohjanmaan liiton ja Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -Facebook-sivuilla. Tässä listattuna juttusarjan tähän menneessä ilmestyneet jutut:

Osa 1: Euroopan unionin budjetti - faktaa pöytään

Osa 2: Euroopan aluekehitysrahasto maakunnan työllisyyden, elinvoimaisuuden ja kilpailukybyn edistäjänä

Osa 3: Euroopan sosiaalirahasto työllisyyden tukijana ja syrjäytymisen ehkäisijänä

Osa 4: Maaseuturahaston yritys- ja hanketuet Etelä-Pohjanmaan maaseudun elinvoimaisuuden edistäjinä

Osa 5: Paikallista maaseudun kehittämistä Leader-yhdistysten kautta

Lue myös blogikirjoitus EU:n hyödyistä: