Tapahtumat

Järjestämme maakunnan alueella monipuolisesti erilaisia tapahtumia ja osallistumme myös muiden järjestämiin tilaisuuksiin. Tapahtumissa tuomme Euroopan unionin toimintaa tutuksi alueella sekä osallistamme kansalaisia keskusteluun EU:n tulevaisuudesta.

Tulevat tapahtumat

Kuka kuulee nuorta? -paneelikeskustelu

Järjestämme maanantaina 28.11.2022 klo 17–19 paneelikeskustelun, joka kokoaa nuoria ja poliittisia päättäjiä puimaan yhteiskunnan tilaa. Tilaisuudessa keskustellaan päivänpolttavista aiheista, kuten mielenterveyspalveluista, ilmastoasioista ja nuorten yhteiskunnallisista vaikuttamismahdollisuuksista. Huomioidaanko nuorille tärkeitä asioita yhteiskunnassamme riittävästi?

Nuori pitelemässä puheenjohtajan nuijaa.

Kaikille avoin ja maksuton tilaisuus pidetään Seinäjoen pääkirjasto Apilan Jaaksi-salissa. Tarjoamme yleisölle purtavaa ja virvokkeita tapahtuman aluksi, joten paikalle kannattaa saapua heti klo 17! Ennen paneelikeskustelun alkua yleisöllä on mahdollisuus tavata Etelä-Pohjanmaan paikallisia Leader-toimijoita ja tutustua, minkälaisia mahdollisuuksia he tarjoavat alueemme nuorille.

Noin klo 17.30 alkavassa paneelikeskustelussa nuoret pääsevät kertomaan näkemyksiään suoraan poliitikoille. Nuoret panelistit ovat osallistuneet keskustelun suunnitteluun. Keskusteluaiheet onkin valittu erityisesti nuorten mielenkiinnon perusteella. Teemat ovat kuitenkin sellaisia, että ne koskettavat meistä jokaista. Toivotammekin paikalle tervetulleeksi ihan kaikki ikään katsomatta – nyt on aika kuunnella nuorta!

Tapahtumaan ei tarvitse ilmoittautua erikseen, saavu vaan paikalle! Lisätietoa löydät tapahtuman Facebook-sivulta.

Menneet tapahtumat

Elo – eurooppalaisen elokuvan ilta keskiviikkona 11.5.

Tapahtuman logo, jossa lukee "Eurooppalaisen elokuvan ilta Elo".

Eurooppalaisen elokuvan iltaa vietettiin Kalevan Navetassa keskiviikkona 11.5.2022. Tapahtumassa nähtiin lyhytelokuvia sekä vaikuttava LUX-yleisöpalkintoehdokaselokuva Great Freedom (K-16). Paneelikeskustelussa elokuvaohjaaja ja -tuottaja Mikko Jokipii, elokuvatuottaja ja LGBTQ+-vaikuttaja Aino Mättö sekä ohjaaja, käsikirjoittaja ja mediataiteilija Marjo Viitala pureutuivat elokuva-alaan ja illan elokuvien teemoihin, kuten vapauteen ja ihmisoikeuksiin. Tapahtuman juonsi soveltavan taiteen ammattilainen ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Juulia Soidinaho.

EU-tietokeskus Maaseutuparlamentissa EU-tiedotus Suomessa -osastolla 28.-30.9.21

Mainoskuva Maaseutuparlamentti-tapahtumaan osallistumisesta. Kuvassa on vihreä tausta ja pyörä, jonka korissa on kukkasia. Lisäksi kuvaan on lisätty Euroopan tulevaisuuskonferenssin, Europe Direct -pisteiden, EU-komission sekä Euroopan parlamentin logot.

Etelä-Pohjanmaan EU-tietokeskus oli mukana Maaseutuparlamentin virtuaalisella messualustalla yhdessä muiden EU-tiedotustahojen kanssa.

Messuosaston lisäksi Europe Direct -tiedotuspisteet järjestivät keskiviikkona 29.9. monipaikkaisen tulevaisuustyöpajan. Työpaja kokosi yhteen nuoria Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun, Kymenlaakson, Pirkanmaan, Hämeen sekä Pohjois-Satakunnan alueilta. Työpajassa etsittiin ideoita maaseudun digitaaliseen kehittämiseen nuorten näkökulmasta.

EU-pop-up Framilla perjantaina 20.8.2021

EU-pop-up-tapahtuman mainoskuva, jossa on miespuolinen henkilö kädessään kahvikuppi ja pulla. Päässään hänellä on EU-lippis.

EU-tietokeskuksen uutta kautta juhlistettiin Framilla perjantaina 20.8. Tarjolla oli EU-tietoa sekä teemaan sopivaa kulttuuriohjelmaa. Tapahtuman musiikkiesiintyjäksi saapui paikallinen harmonikansoittaja Jonna Pirttijoki-Helanen. Myös Euroopan komission Suomen-edustusto vieraili tapahtumassa.

Vihreää kasvua Etelä-Pohjanmaalta – paneelikeskustelu verkossa 10.6.2021

Vihreää kasvua Etelä-Pohjanmaalta -tapahtuman banneri

Vihreää kasvua Etelä-Pohjanmaalta -paneelissa keskusteltiin paikallisten asiantuntijoiden kanssa Euroopan unionin (EU) vihreän kasvun ohjelmasta (#EUGreenDeal) ja sen vaikutuksista maakuntaan.

Tilaisuus järjestettiin osana EU:n vihreän viikon (#EUGreenWeek) sekä Euroopan tulevaisuuskonferenssin (#SinunTulevaisuutesi) tapahtumia.

Komissaarin virtuaalivierailu Etelä-Pohjanmaalla 23.3.2021

EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaava komissaari Jutta Urpilainen teki virtuaalisen maakuntavierailun Etelä-Pohjanmaalle tiistaina 23.3.2021. Vierailu koostui kahdesta osasta: kouluvierailusta Seinäjoen lukioon ja komissaarin kyselytunnista.

Komissaari Jutta Urpilainen kädet ristissä.

Tilaisuuksien aikana maakunnan toimijat pääsivät keskustelemaan komissaarin kanssa ajankohtaisista EU-aiheista.

Lue neliosainen artikkelisarjamme kyselytunnilla käydyistä keskusteluista: