BIOWIND

Tuulivoima-alue: kolme tuulimyllyä kukkulan laella.

Keskeisiä tietoja

  • Virallinen nimi: Biowind – Increasing social acceptance for wind energy in EU regions through environmental and community based planning.
  • Hankkeen verkkosivut (englanniksi)
  • Kesto: 1. vaihe 1.3.2023–1.3.2026 ja 2. vaihe 1.3.2026–1.3.2027 
  • Pääpartneri: Region of Western Greece, Kreikka
  • Partnerit:
    • Zemgale Planning Region (Latvia)
    • Northern and Western Regional Assembly (Irlanti)
    • University of Patras (Kreikka)
    • Province of Flemish Brabant (Belgia)
    • Central Danube Development Agency Nonprofit Ltd. (Unkari)
    • Marshal Office of Świętokrzyskie Region (Puola)
    • Autonomous Community of the Region of Murcia – General Directorate of the Natural Environment (Espanja)
    • Asturias Energy Foundation (Espanja)
    • Etelä-Pohjanmaan liitto (Suomi) 
  • Discovery Partneri:
    • Active Alliance for Albania (Albania)
  • Rahoitusohjelma: Interreg Europe 2021-2027 
  • Kokonaisbudjetti: 1,98 miljoonaa euroa 
  • Alueellisen sidosryhmän edustajat:
    • Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
    • Into Seinäjoki
    • Isojoen kunta
    • Kauhajoen kaupunki
    • Kuortaneen kunta
    • Leader Kuudestaan
    • Leader Suupohja
    • SeAMK
    • Suomen uusiutuvat (ent. Suomen Tuulivoimayhdistys)
    • Thermopolis Oy
    • Vimpelin kunta

Hanke lyhyesti

Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteena on ohjata EU:ta kohti vihreää siirtymää, jotta EU saavuttaisi ilmastoneutraaliuden vuoteen 2050 mennessä. Tuulienergian odotetaan edistävän eniten tämän ohjelman tavoitteita ja auttaa näin kokonaistavoitteen saavuttamisessa. 

Esteeksi on muodostumassa kuitenkin se, että monilla EU:n alueilla tuulivoimaan käyttöönottoprosessi eri vaiheineen kestää pitkään. Usein tuulivoimahankkeiden käyttöönottoon liittyvät päätökset tehdään hajautetusti ja esimerkiksi tuulivoimalaitosten rajaaminen, lupien myöntäminen, konfliktien ratkaisu, ympäristöarviointi ja vaikutusten seuranta vaatii paljon valmistelua. Paikallisviranomaisten vastuulla on myös käsitellä sosiaaliseen hyväksyntään liittyviä kysymyksiä ja sisällyttää alueelliset näkökohdat tuulivoimasuunnitteluun. Tämä kaikki vaikuttaa siihen, että hyvienkin suunnitelmien toteutuminen toimiviksi tuulivoimapuistoiksi asti kestää. 

Hankkeen tavoitteena on mm.:

  • Kokemusten vaihdon ja alueiden politiikkavälineisiin tutustumisen avulla luoda yhteinen lähestymistapa tuulivoiman käyttöönoton suunnitteluun, edistää tuulivoiman sosiaalista hyväksyttävyyttä ja tukea sen käyttöönoton laajenemista 
  • Lähentää tuulivoima- ja luonnon monimuotoisuuspolitiikkoja, tukea kansalaisyhteisöjen kanssa käytävää keskustelua, esitellä yhteisöllisiä rahoitus- ja tuoton jakamismalleja ja parantaa paikallistason yhteistyötä tuulivoimasektorin kanssa
  • Politiikkavälineiden kehittäminen ja osaamisen vahvistaminen tuulivoimapolitiikan tekemisessä
  • Tuulivoiman käyttöönottoon liittyvien tahojen vuorovaikutuksen ja keskinäisen ymmärryksen vahvistaminen

Hanketapaamiset

01.-02.10.2024 Kauhajoki, Suomi. BIOWIND-hankkeen partnerit ja sidosryhmäläiset vierailivat Etelä-Pohjanmaalla keskustelemassa paikallisesta tavasta tuottaa tuulivoimaa.
18.-19.06.2024 Leuven, Belgia. Projektin partnerit sekä sidosryhmäläiset tapasivat Belgiassa ja keskustelivat tuulivoimaloiden purkamiseen sekä kierrättämiseen liittyvistä asioista.
20.-22.02.2024 Jelgava, Latvia. BIOWIND-hanke kokoontui Latviaan keskustelemaan tuulivoimaan liittyvistä teemoista, kuten biodiversiteetin säilyttämisen tärkeydestä.
Hankepartnerit kokoontuivat syyskuussa 2023 Irlannin Sligossa.
Partner representatives in the project kick-off meeting in Patras 28.4.2023
Partnereiden edustajat projektin aloitustapaamisessa Kreikan Patraksessa 26.4.2023.

Hankekuulumisia

Hankkeen tuotoksia

Tiivistelmät hankkeessa tuotetuista dokumenteista. Koko dokumentin saat luettavaksesi pyytämällä sitä meiltä sähköpostitse.

  • A1.1: Yhteinen analyysi tuulivoimahankkeiden vastustuksen taustalla olevista ympäristöllisistä ja sosioekonomisista tekijöistä
    • Alueellisen tiedon kerääminen, vaihtaminen ja analysointi näkökohdista, jotka toimivat tärkeimpinä huolenaiheina ja paikallisena vastarintana tuulivoimarakentamiselle.
    • Hankkeessa toteutettiin kv-kyselyt kansalaisille, sidosryhmille sekä hankepartnereille.
    • Sidosryhmissä suurin vastustus liittyy pelkoon asuntojen arvojen laskusta sekä elämänlaadun heikkenemisestä. Suomessa suurin vastustus tulee paikallisilta asukkailta ja ympäristöjärjestöiltä
    • Eniten merkitystä nähtiin olevan kuulemisella suunnitteluvaiheessa sekä tiedotustilaisuudet ja julkiset foorumit sidosryhmien huolenaiheiden käsittelemiseksi. Muita tapoja olivat myös esim. osuuskuntien perustaminen, maanvuokrausmaksut maanomistajille, alennetut sähkötariffit paikallisille asukkaille, ja tuulipuiston toiminnasta saatavat verotulot

  • A1.3: Hyvien käytänteiden vaihto tuulivoiman yhteiskunnallisen hyväksynnän lisäämiseksi 
    • Identifioitu yhteensä 23 hyvää käytännettä partneriaatilta, Suomesta 4 hyvää käytännettä (3 omaa ehdotusta ja yksi pääpartnerin ehdotus).
    • Kaikille maille ehdotettu suosituksia muiden maiden hyvistä käytänteistä, joista voisi olla hyötyä.
    • Suomesta kerätyt hyvät käytänteet:
      • ”Kauhajoen malli” luvitusprosessissa : Participative approach in wind farm permitting process – Suolakangas wind farm, Finland
      • Suomalainen kaavoitusmenettely ja kommentointikierrokset : Public engagement in revising regional land use plans for wind farm construction – Finland
      • Tutkimukset tuulivoiman terveysvaikutuksista : Enhancing community trust and engagement in wind farm projects through evidence-based health impact studies – Finland
      • Lintututka : Bird radar protection system for endangered birds at offshore wind farm – Tahkoluoto, Finland

  • A1.4 Organisaation tarpeiden ja valmiuksien tunnistaminen julkishallinnossa tuulivoiman osalta BIOWIND-alueilla.
    • Etelä-Pohjanmaan liiton kokoama analyysi BIOWIND -partnereiden vastauksista liittyen paikallisten toimijoiden tarpeiden ja valmiuksien tunnistamisesta julkishallinnossa tuulivoimaan liittyen.
    • 9 partnerin ja 8 eri maan vastaukset.
    • Organisaation tarpeiden ja valmiuksien luokat, joita analyysissä tarkastellaan ovat:
      • Hallinnollisten menettelyjen monimutkaisuus, avoimuus ja kesto
      • Strateginen suunnittelu, aika ja monimutkaisuus.
      • Täytäntöönpano, seuranta ja arviointi
      • Yleisön ja sidosryhmien osallistuminen
      • Resurssien saatavuus
      • Henkilöstön ja työvoiman taitojen riittävyys.

  • A3.1 Irlannin työpajan raportti: Toimenpiteet, joilla edistetään kansalaisten osallistumista ja sitoutumista tuulivoimasuunnitteluun.
    • Hyvät lähestymis- ja toimintatavat sitouttamiseksi voivat tukea yhteisöjä, hankekehittäjiä ja paikallisviranomaisia parantamaan hankesuunnitelmia, mikä johtaa parempiin kokonaispäätöksiin ja -tuloksiin. 
    • Ne tarjoavat myös viranomaisille mahdollisuuden tunnistaa ja kehittää paikallisyhteisöille niiden tarpeisiin räätälöityjä etuja. Avoin ja osallistava yhteisön sitoutuminen voi myös lisätä yleistä tietämystä tuulivoiman valtakunnallisesta merkityksestä ja minimoida tuulivoimahankkeiden rakentamisen häiriöt.
    • Yhteisöjen kannalta sitoutuminen tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää ehdotettua hanketta paremmin, tutkia hankkeen tuomaa lisäarvoa alueelle, selvittää, mitkä vaihtoehdot soveltuisivat parhaiten paikalliseen tilanteeseen, ja auttaa muotoilemaan ratkaisuja, jotka sopivat kaikille osapuolille.
    • Lisäämällä tietoisuutta ja ottamalla paikallisyhteisöt aktiivisesti mukaan tuulivoimahankkeisiin viranomaiset voivat edistää paikallisyhteisöjen sitoutumisen luonteen muuttumista osallistumattomuudesta ennakoivampaan osallisuuteen.

  • A3.2 Latvian raportti Jelgavan työpajasta ja opintomatkasta.
    • Tapaamisen tarkoituksena oli muodostaa:
      • Yhteisiä haasteita ja yksilöidä puutteita ympäristöpolitiikassa, jotka mahdollisesti estävät tuulipuistojen käyttöönottoa alueilla
      • sekä laatia yhdessä tehokkaita biologisen monimuotoisuuden hallinta- ja suojelujärjestelmiä tuulipuistoalueille.
    • Biologisen monimuotoisuuden sekä luonnon säilyttämisen korostaminen alueilla, jossa pesii uhanalaisia lajeja.

  • A3.3 Belgian työpajan raportti: kestävät lähestymistavat tuulivoimaloiden purkamiseen.
    • Taloudellisesta näkökulmasta kannattavin vaihtoehto on korvata purkukuntoiset tuulivoimalat uusilla turbiineilla, jotka ovat energiatehokkaampia ja iältään pitkäkestoisempia. Myös infrastruktuuri on valmiiksi kunnossa, joka vähentää kuluja.
    • Tuulivoimaloiden purkamista tulee seurata maaston ja maiseman palauttaminen alkuperäiseen tilaansa. Tätä varten maaston entisöimissuunnitelmat tulee tehdä hyvissä ajoin, jopa jo tuulipuiston suunnittelun vaiheessa.
    • Erilaisia tapoja hyödyntää purettu tuulivoimala: Uudelleenmyynti ja -käyttö, innovatiiviset prosessit (osien hyödyntäminen mm. taiteessa), materiaalien erottelu ja kierrätys.  

  • A4.4 Espanjan raportti (Región de Murcia): ”Poliittisten muutosten vertaisarviointi”
    • Raportti sisältää ohjeet siitä, miten valmistellaan ja toteutetaan poliittisten muutosten vertaisarviointi, joka edellyttää yhteisen työryhmän perustamista ja -toimintaa.
    • Vertaisarviointiprosessissa hyödynnetään kunkin kumppanin asiantuntemusta sekä yhteisistä aihekohtaisista analyyseistä (A1), alueiden välisistä työpajoista (A3) ja sidosryhmäkokouksista (A2) saatuja näkemyksiä.
    • Prosessi jatkuu ja päättyy kuudennella vuosineljänneksellä, jolloin työryhmä kokoontuu virtuaalisesti vähintään kaksi kertaa viimeistelläkseen yhteisen arvion saavutetuista poliittisista muutoksista sekä pohtiakseen samalla suosituksia parannuksista ja päivityksistä.
    • Toimintapoliittiset suositukset ovat laajennettu ja kattava luettelo toimenpiteistä, käytännöistä ja ratkaisuista, jotka edistävät BIOWIND-politiikan tavoitteiden saavuttamista partnerialueilla.